Leiderschapspraktijken in tijden van Corona
Het zijn bijzondere – om niet te zeggen ronduit rare – tijden. Ook NSO-CNA wordt uitgedaagd creatief om te gaan met de coronacrisis. Dat lukt, voor de zomer hebben we al ons onderwijs op afstand verzorgd. Na de zomer starten we weer veel opleidingen live waarbij we verschillende maatrgelen hebben genomen om de richtlijnen van het RIVM te volgen.
Corona follow-up
Vóór de zomervakantie van 2020 interviewden we schoolleiders, over hoe zij omgingen met de coronacrisis. Inmiddels zijn we een jaar verder, hebben we een lange lock down achter de rug en gaan de scholen weer open. Ook het afgelopen studiejaar hebben we met schoolleiders en anderen gesproken over leiderschapspraktijken in tijden van corona.
Welke maatregelen hebben de scholen genomen om veilig en verantwoord fysiek onderwijs te geven? Voor welke uitdagingen staan ze nog? Wat vinden medewerkers en leerlingen ervan om weer ‘gewoon’ naar school te gaan? En…vrezen ze een nieuwe sluiting?
- Aflevering 9: “Ik dwong mezelf om goed contact met de docenten te houden”- Mattijs van Mansfeld, Afdelingsmanager Sport bij ROC Midden Nederland
- Aflevering 8: “Al vóór de voorjaarsvakantie gingen wij open, dankzij sneltesten”- Leezan van Wijk, rector Marnix Gymnasium Rotterdam
- Aflevering 7: “In een situatie waarin iedereen geleefd wordt, moet jij als leidinggevende het keerpunt zijn” – Hans Vermaak, veranderkundige
- Aflevering 6: “Het belangrijkste voor een schoolleider? Een visie” – Monique Volman, hoogleraar Onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam en lid van de Onderwijsraad
- Aflevering 5: “Hoe harder je roept over achterstanden, hoe groter de onrust bij ouders.” – Susanne Jansen-Zwart, Adjunct-directeur BS Herman Gorter Zaandam
- Aflevering 4: “We gebruiken nu al de ervaringen uit de 1e golf voor de ontwikkeling van ons onderwijs”- Rosanne Scholte, opleidingsmanager bij NSO-CNA
- Aflevering 3: “Delen van ons onderwijs vielen helemaal weg in coronatijd” – Reinier Bos, directeur van 3 scholen voor speciaal onderwijs
- Aflevering 2: ‘De crisis heeft kansenongelijkheid tussen leerlingen pijnlijk blootgelegd’ – Patrick van der Mark, directeur praktijkonderwijs Grotius College Delft
- Aflevering 1: ‘Onze focus ligt op het leerproces en het open houden van de scholen’ – Alle van Steenis, bestuurder Montessori Scholengemeenschap Amsterdam
Voor de zomer van 2020
- Aflevering 18 : “Op een gegeven moment is de rek uit de organisatie; iedereen is moe”- Peter van Mulkom, voorzitter CvB bij ROC Nijmegen
- Aflevering 17: “De nadruk ligt bij ons niet op achterstanden wegwerken” – Tijmen Zoet, student Vakbekwaam en adjunct-directeur bij Sprengeloo
- Aflevering 16: “We moeten loskomen van de schijntegenstelling leerachterstand/leerwinst”- Jasmijn Kester, lid College van Bestuur KPOA
- Aflevering 15: “Een handgemaakt kaartje sturen naar studenten, ook dát is leiderschap”- Yvonne de Haas, student MEM en Opleidingsmanager bij Haagse Hogeschool Den Haag
- Aflevering 14: “Met een gebroken been kun je prima online lesgeven” – Marry Vendrig, Manager HR & organisatieontwikkeling bij RSG Slingerbos|Levant
- Aflevering 13: ‘Door de maatregelen valt de échte meerwaarde van onze school weg’ – Joyce Gerritsen, leidinggevende Day a week School en student Basisbekwaam
- Aflevering 12: ‘Door inzichten in coronatijd heb ik ontslag genomen als schoolleider’ – Nienke van Houwelingen, student Vakbekwaam en adjunct-directeur
- Aflevering 11: ‘Dit is een gouden tijd voor krachtig leiderschap’ – Harry Mauw, directeur Bedrijsvoering ROC Lelystad
- Aflevering 10: ‘Deze tijd is een opstap naar blended learning met échte toegevoegde waarde’ – Rosanne Scholte, opleidingsmanager bij NSO-CNA
- Aflevering 9: ‘Digitaal onderwijs werkt vaak beter dan face-to-face’ – Robert-Jan Simons, directeur Visie op Leren, emeritus hoogleraar en docent en oud-directeur van NSO-CNA
- Aflevering 8: ‘Deze tijd leert me hoe belangrijk vertrouwen en loslaten zijn’ – Patrick van der Mark, directeur praktijkonderwijs Grotius College Delft
- Aflevering 7: ‘Laat kinderen meedenken over hoe we ons onderwijs gaan veranderen’ – Reinoud Buijs, opleider NSO-CNA
- Aflevering 6: ‘Ik heb weloverwogen de keuze gemaakt om niet thuis te werken’ – Myrlon de Boer, NSO-CNA
- Aflevering 5: ‘Deze crisis is dé kans om ons onderwijs rigoureus om te gooien’ – Yvonne de Haas, voorzitter College van Bestuur Stichting Openbaar Primair Onderwijs Deventer
- Aflevering 4 : ‘We leiden mensen in vitale beroepen op, dus zijn onze training ook vitaal’ – Margit Bouma, onderwijskundig adviseur Noordwest Academie
- Aflevering 3 : ‘Corona brengt bij schoolleiders het beste naar boven’ – Esther Dijkstra, opleider Basis- en Vakbekwaam
- Aflevering 2 : ‘Videobellen is een eyeopener’ – Hendrico Hillebrand, hoofd onderwijsbureau NSO-CNA
- Aflevering 1 : ‘Inventiviteit en ondernemerschap van het onderwijs is nu overal zichtbaar’ – Alle van Steenis, bestuurder Montessori Scholengemeenschap Amsterdam
Blogs
Lees ook onze blogs in relatie tot de coronacrisis.
- Ben je de crisis al vergeten? Is die voorbij dan? Hoe we elkaar gek kunnen maken! – Bart Schipmölder
- De coronacrisis is geen reden voor transformatie – Bart Schipmölder
- Welkom in de tweede tussentijd: verschillend overbruggen – Jan Hendriks
- Scholen in tijden van corona: hoe werk je aan de veerkracht? – Jan Hendriks, Charles Engelen en Frans Grobbe
- Komt dit je bekend voor? – Lilian ter Laak
- Rouwen gaat voor! Hoe geef je daar leiding aan? – Bart Schipmölder
Lees ook drie columns van studenten Basisbekwaam over hun ervaringen in tijden van corona: