Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Leiderschapspraktijken in tijden van Corona – deel 2

Het zijn bijzondere – om niet te zeggen ronduit rare – tijden. Ook NSO-CNA wordt uitgedaagd creatief om te gaan met de coronacrisis. Dat lukt, maar wel met vallen en opstaan. Het is een tijd van actie, maar ook van leren. Dat geldt natuurlijk ook voor schoolleiders en hun teams.

We vroegen daarom onze opdrachtgevers, schoolleiders, studenten, docenten en bureaumedewerkers hoe het ze vergaat. Wat er goed gaat en wat beter kan. En wat we meenemen naar de toekomst, als alles straks weer ‘normaal’ is.

In aflevering 2 van Leiderschapspraktijken in tijden van Corona:

Hendrico Hillebrand, hoofd onderwijsbureau NSO-CNA

Hendrico Hillebrand

Videobellen is een eyeopener

De afdeling Studentzaken, waar Hendrico het hoofd van is, regelt alles rondom en voor studenten: van het eerste contact tot de uitreiking van het diploma.

Hoe is jouw werk veranderd sinds de maatregelen?

“Het werk op zich is weinig veranderd. Het is vooral de manier waarop: ik ben bijna continu op afstand met mensen in gesprek.

Ook komen er veel meer vragen op ons af. Want docenten en studenten moeten wennen aan een heel nieuwe onderwijssituatie. Daarbij proberen we ze zo goed mogelijk te ondersteunen.

Dat betekent dat we ons in korte tijd in veel nieuwe dingen moeten verdiepen. Terwijl alles zó weer kan veranderen. Zo hadden we net Zoom goed ingericht, toen de negatieve berichten verschenen…”

Wat vind je van al dat videobellen?

Hendrico Hillebrand Zoomt“Ik vind het een eyeopener. Want het blijkt dus dat dat gewoon kán. Door de maatregelen ontwikkelen we onze online vaardigheden nu in razend tempo. En zien we de voordelen ervan.

Hopelijk beklijft dat: dat we niet altijd uren in de auto of trein hoeven te zitten voor een bespreking die de helft zo lang duurt. We kunnen onszelf in de toekomst veel tijd besparen.

En waarom zouden we straks niet 1 dag thuis blijven werken? Als heel Nederland dat doet, scheelt dat een hoop drukte op de weg.”

Zijn er ook nadelen aan die online gesprekken?

“Ja. Ik mis de dynamiek. Het is allemaal wat statischer. In een groepsgesprek moet je je wat afwachtender opstellen omdat het anders rommelig wordt. Maar dat kost bijvoorbeeld spontaniteit.

Ook merk je hoe belangrijk non-verbale communicatie is. Online kun je mensen veel minder ‘lezen’. Daardoor ontstaan soms misverstanden. Iemand komt al snel bot, bozig of heel stellig over.

Daarom let ik ook steeds op mezelf: kom ík wel goed over? Ben ík niet te stellig? Geef ik de ander wel het gevoel dat ik luister? Mede daardoor zijn die online sessies behoorlijk intensief.”

Wat is jouw gouden tip voor deze tijd?

“Dat vind ik een lastige vraag. Want mijn situatie is anders dan voor vele anderen. Mijn vrouw en ik zijn samen thuis, zonder kinderen.

We hebben dus niet te maken met thuisonderwijs. En ik heb een kamer waar ik rustig kan zitten werken. Dat is voor veel anderen wel anders.

Maar als ik één tip zou mogen geven, is het: accepteer wat er is. We zitten nu eenmaal in deze situatie. Bewaar de rust en denk om elkaar. Vraag hoe het met de ander gaat.”

Lees ook de andere interviews over leiderschapspraktijken in tijden corona.

Interview: Arjan Jonker, Waardevolle Webteksten

Overzicht van alle interviews in deze reeks.