Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Webinar Leidinggeven in de onderstroom

Dit bericht is geschreven op 20 juli 2022
Webheader Babs Sirach Website Nationale Onderwijsweek

Webinar Louis Steeman (NSO-CNA)

3 oktober 2022 van 16.00 uur – 17.15 uurLouis Steeman

Over het thema

De onderstroom in je organisatie: een ongrijpbare rivier van oud zeer en vaste denk- en gedragspatronen. Een bron van onrust en onvrede in je team. De onderstroom kan je leidinggeven flink frustreren.

Maar het kan ook een meewerkende kracht zijn en positieve beweging teweegbrengen. Een bron van inspiratie, eigenaarschap en betrokkenheid. Voorwaarde voor succes.

Onderzoek & handreikingen

In dit Webinar onderzoeken we en krijg je handreikingen hoe je een positieve invloed kunt hebben op krachten die je niet ziet en waar je zelf onderdeel van bent.

Gezonde, meewerkende krachten

Wat als gezonde, meewerkende krachten domineren? Dan leveren docenten/collega’s, in onderling samenwerking, een betekenisvolle bijdrage aan de ontwikkeling van leerlingen. En ook aan de ontwikkeling van het onderwijs en de organisatie.

Dan nemen zij daarvoor verantwoordelijkheid en geven op een positieve manier vorm aan de wederzijdse afhankelijkheid die dat met zich meebrengt.

In het Webinar

Ik wissel theorie af met praktische tips en sluit aan bij vragen die dat bij de deelnemers oproept.  Langs die weg reik ik werkenderweg enkele leidende principes aan voor een manier van leidinggeven die bijdraagt aan het tot leven brengen van gezonde, meewerkende krachten. I.c. verantwoordelijkheid nemen én wederzijdse afhankelijkheid.

Ter voorbereiding

Ga bij jezelf na: hoe kom ik in de praktijk van alle dag tegenwerkende krachten in de onderstroom tegen? Selecteer daarbij een concrete gebeurtenis waar je zelf bij aanwezig was.

Trainer

Louis Steeman is een ervaren interim-leidinggevende, trainer, coach en procesbegeleider in onderwijsorganisaties en heeft ruime ervaring met systemisch werk.

Hij ontwikkelde het concept ‘ontwikkelingsgericht leiderschap’. Deze vorm van leiderschap is erop gericht de onderstroom in de organisatie/cultuur te verbinden met de onderwijskundige en organisatorische ontwikkelingen van de school

In mei 2019 verscheen zijn boek: ‘De kracht van niet-weten, ruimte voor ontwikkeling. Over leiderschap in tijden van transformatie’.

Registratie van het webinar

Het webinar heeft op maandag 3 oktober plaatsgevonden. Je kunt het hier terugkijken.

 

Leergang Strategische Bedrijfsvoering PO

Dit bericht is geschreven op 31 maart 2019

Leergang Strategische Bedrijfsvoering POVolgend schooljaar verzorgen wij in samenwerking met AVS een leergang Strategische Bedrijfsvoering gericht op leidinggevenden in het primair onderwijs. In de leergang werken we vanuit visie en strategische planning aan vraagstukken uit jouw dagelijkse context. Na deze leergang voer je vol zelfvertrouwen gesprekken over de meerjarenbegroting, beleidsdoelstellingen en financiële cijfers. Uiteraard staat jouw persoonlijke leervraag centraal. Docenten van de opleiding zijn: John Schreijer, Cock Raaijmakers en Math van Loo.

Voor meer informatie en inschrijven klik hier.

De opleiding telt voor herregistratie in het Schoolleidersregister PO en ook als een module van onze modulaire master.

Hans Vermaak docent in master-opleidingen

Dit bericht is geschreven op 20 februari 2019

Hans Vermaak wordt vaste docent in onze Master Educational Management, de module Veranderen & Innoveren, en in de Master Integraal Leiderschap. Hij verzorgt daarin een masterclass over veranderen en vernieuwen met de eigen casuïstiek van onze studenten als vertrekpunt! Daarnaast zijn we in gesprek om te kijken naar andere manieren waarop Hans met ons kan bijdragen aan de kwaliteit van onderwijs.

Hans is adviseur, docent en onderzoeker.  Samen met Léon de Caluwé heeft hij het veranderconcept kleurdenken ontwikkeld en is hij mede auteur van Leren Veranderen. Volgens het blad MT (Management Team) was Hans in 2018 de invloedrijkste consultant in Nederland.

Nieuwsbrief januari 2019

Dit bericht is geschreven op 26 januari 2019

Lees nu onze nieuwsbrief van januari 2019, klik hier.

NSO-CNA Nieuwsbrief januari 2019

 

Nieuwsbrief september 2018

Dit bericht is geschreven op 11 september 2018

Lees nu onze nieuwsbrief van september 2018, klik hier.

Opening van het nieuwe opleidingsjaar

Dit bericht is geschreven op 11 september 2018

 

Bart Schipmölder opent opleidingsjaar

Het opleidingsjaar 2018-2019 is begonnen. Bij de start van onze 1e-jaarsgroep Master Integraal Leiderschap op 31 augustus, sprak onze directeur Bart Schipmölder de studenten toe.

Bart sprak verheugd over de grote instroom van nieuwe studenten: “Schoolleiders uit alle sectoren, die dit jaar investeren in hun eigen leiderschap. En zo nog meer van betekenis kunnen zijn voor de kwaliteit van het Nederlands onderwijs in het algemeen, en hun eigen school in het bijzonder.”

De Onderwijsraad adviseerde in het voorjaar om de strategische positie van schoolleiders te versterken. Bart gaf aan dat NSO-CNA aan deze opdracht graag een bijdrage wil leveren: “Het is een centraal thema in al onze opleidingen.”

Ook buiten de collegezaal besteden we dit opleidingsjaar aandacht aan de strategische rol van schoolleiders. En wel tijdens 2 speciale evenementen:

  • Onze jaarlijkse Inspiratiedag op 7 november
  • Ons Jubileumcongres op 16 januari

Op die dagen staan we uitgebreid stil bij wat het van de schoolleider vraagt om leiding te geven aan onderwijsvernieuwing.

Bart sloot zijn toespraak af met: “Wij hebben er zin in. En wensen al onze studenten veel mooie leermomenten en groeistappen toe.”

Nieuwsbrief mei 2018

Dit bericht is geschreven op 10 mei 2018

Lees nu onze nieuwsbrief, klik hier.

John Schreijer: goede schoolleider is een 'vrager'

Een krachtige rol voor schoolleiders, en bij wie ligt de bal nu?

Dit bericht is geschreven op 7 mei 2018

Het advies van de Onderwijsraad, uitgebracht aan de Minister van Onderwijs, draagt de titel ‘Een krachtige rol voor Een krachtige rol voor schoolleidersschoolleiders’. Het rapport is een pleidooi voor de belangrijke rol van schoolleiders en een uitnodiging aan deze schoolleiders om een meer strategische rol van betekenis te gaan spelen. Om het vak meer gewicht te geven en bij te dragen aan een geslaagde beroepsvorming stelt de raad voor om te komen tot een sectoroverstijgend beroepsbeeld en een integraal systeem voor leiderschapsontwikkeling. Wij, NSO-CNA Leiderschapsacademie, juichen het advies in grote lijnen toe. De conclusie dat er een integraal systeem moet komen met meer geaccrediteerde opleidingen delen wij niet. In de markt zijn er al veel professionele aanbieders en geaccrediteerde opleidingen. In plaats van investeren in nog meer concurrentie, zouden wij willen investeren in het faciliteren van de bundeling van onderzoek, onderwijs en scholing.

Lees gehele onze reactie op dit advies. En meer over het advies, klik hier.

Schoolleidersopleiding geslaagd

Dit bericht is geschreven op 26 april 2018

Geslaagd schoolleidersopleidingMaandag 23 april ging onze schoolleidersopleiding op examen. Een deskundig panel heeft de opleiding op grond van een kritische zelfevaluatie en gesprekken met studenten, alumni, opdrachtgevers, docenten en directie beoordeeld in verband met de basisregistratie van de opleiding in het Schoolleidersregister PO. Het panel beoordeelde de opleiding met een NVAO perspectief op Bachelor niveau.

Een paar citaten uit de terugkoppeling die we van het panel kregen.

Het panel is van mening te maken te hebben met een professionele organisatie en een sterk bevlogen team. Met een eenduidige gedeelde visie op leren en op persoonlijk leiderschap. En het panel vindt dat we die visie consequent in de opleiding hebben weten door te voeren. Het panel heeft enthousiaste studenten ontmoet, en ook het veld is tevreden over wat wij doen. Zij, de studenten, prijzen de sterke praktijkgerichtheid van de opleiding en de koppeling tussen theorie en praktijk. Wat ook wordt gewaardeerd door studenten is de maatwerk begeleiding van studenten bij de ontwikkeling van het persoonlijk leiderschap.

Visitatie schoolleidersopleiding docenten NSO-CNA

Els Markink, Pim Visser, Lilian ter Laak en Reinoud Buijs

Het panel ziet een organisatie die in heroriëntatie is na het samengaan van NSO en CNA in 2016. Inmiddels zien zij dat de organisatie staat en de structuur op orde is zodat de aandacht nu meer kan liggen op het verder door ontwikkelen van de inhoud. Daarvoor hebben we de mensen in huis volgens het panel. Het verder uitwerken van het Beroepsprofiel kan daarbij richting geven. Het panel geeft ons een aantal actuele thema’s mee, zoals het omgaan met social media in de school, die facultatief aangeboden zouden kunnen worden.

 

Film over schoolleidersopleiding

Dit bericht is geschreven op 29 maart 2018

Wij maakten een film over onze schoolleidersopleiding:

  • jaar 1 Basisbekwaam
  • jaar 2 Vakbekwaam

Hoor en zie onze studenten en docenten over de inhoud en opzet van de opleiding en over wat deze voor jou kan betekenen.

De film bekijken, klik hier.

 

Spring naar toolbar