Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Van actie naar interactie: NRO reviewstudie

Dit bericht is geschreven op 17 maart 2018

NRO Reviewstudie van actie naar interactieUit diverse studies komt naar voren dat duurzaam vernieuwen niet zozeer het resultaat is van doelgericht plannen en blauwdrukken, maar sterk bepaald wordt door de professionele interacties binnen een school. Deze week verscheen een reviewstudie naar de rol van professionele netwerken bij duurzame onderwijsvernieuwing. Virginie März, Lisa Gaikhorst, Rob Mioch, Desirée Weijers en Femke Geijsel hebben dit onderzoek uitgevoerd en vastgelegd in een inspirerende rapportage.

In deze reviewstudie vind je een ruim overzicht van recente publicaties rond Duurzaam Vernieuwen in het onderwijs. En met belangrijke inzichten en handreikingen voor schoolleiders die in hun school leidinggeven aan vernieuwing van het onderwijs.

Vernieuwingsinitiatieven zijn veelal van korte duur en scholen slagen er niet altijd in de vernieuwingsideeën te verspreiden binnen of buiten de eigen school. Terwijl docenten en leidinggevenden er doorgaans veel tijd en energie insteken. Om van een vernieuwingsproces een succes te maken ligt de rol van schoolleiders vooral in het creëren van de noodzakelijke relationele condities waardoor kennisdeling tussen leraren mogelijk wordt. De schoolleider heeft een regisserende rol. Welke interacties stimuleer jij, en op welke wijze? Wil je dat hier met ons delen om maar direct een begin te maken met de interactie?

Meer informatie op www.nso-cna.nl/reviewdv