Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Professionele waarden en intenties

De schoolleider hecht waarde aan een open, responsieve, onderzoekende houding om het onderwijs en de dynamiek van de school als open sociaal systeem steeds verder te begrijpen en te ontwikkelen. De schoolleider weet zakelijk en persoonlijk op professionele wijze te onderscheiden. De schoolleider beschouwt ook de eigen (veelal mediërende) rol en verantwoordelijkheid, ontwikkelt en geeft stem aan de eigen professionele identiteit gedurende de loopbaan. De schoolleider is zich bewust van de kracht van de eigen drijfveren, onderzoekt die drijfveren gedurende diens loopbaan keer op keer en put daaruit zingeving en inspiratie. De schoolleider heeft visie en verbindt de missie en visie van de school vanuit eigen drijfveren aan de bedoelingen van het onderwijs. De schoolleider is maatschappelijk betrokken, weet de kwalificerende, socialiserende en persoonsvormende functie van het onderwijs te doordenken en verliest de pedagogische basis van het onderwijs niet uit het oog. De schoolleider is zich ook bewust van de gezamenlijke verantwoordelijk van de beroepsgroep en toont zich bereid om daaraan een bijdrage te leveren.

Terug naar het beroepsprofiel