Bronnen beroepsprofiel
Bronnen
Bij het uitwerken van het beroepsprofiel hebben we met name gebruikgemaakt van de volgende bronnen.
Biesta, G. J. (2015). Beautiful Risk of Education. Londen: Routledge.
Day, C., Gu, Q., & Sammons, P. (2016). The impact of leadership on student outcomes: How successful school leaders use transformational and instructional strategies to make a difference. Educational Administration Quarterly, 52(2), 221-258.
Frissen, P., van der Steen, M., Noordegraaf, M., Hooge, E. & de Jong, I. (2016). Autonomie in Afhankelijkheid. Verbeteren van onderwijskwaliteit via krachtige koppelingen. Integratierapport van het NRO PRoBo onderzoeksproject “Ongemak van Autonomie”. Download (9 januari 2017): https://www.nro.nl/wp-content/uploads/2016/08/Integratierapport-Autonomie-in-Afhankelijkheid.pdf
Geijsel, F.P. (2015). Praktijken en praktijkwijsheden van schoolleiders. Oratie. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam / Stichting de Nederlandse School voor Onderwijsmanagement.
Gronn, P. (2009). From distributed to hybrid leadership practice. In A. Harris (Ed.), Distributed leadership: Different perspectives (pp. 197-217). Milton Keynes: Springer.
Hargreaves, A., & Fullan, M. (2012). Professional capital: Transforming teaching in every school. Teachers College Press.
Hargreaves, A., & Fullan, M. (2017). Call into action.
Harris, A., & DeFlaminis, J. (2016). Distributed leadership in practice Evidence, misconceptions and possibilities. Management in Education, 0892020616656734.
Homan, Th. (2012). Leiderschap met een grote of kleine ‘L’? Marineblad, 19-24.
Inspectie van het Onderwijs (2014). De kwaliteit van schoolleiders in het basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs. Utrecht: Inspectie van het Onderwijs.
Leithwood, K. (2012). The Ontario leadership framework 2012. With a discussion of the research foundations, 47
Noordegraaf, M., Lindemann, B. & Douglas, S. (2014). “Professionaliseringsstrategieën. Betekenisvolle inbedding van het schoolleidersregister VO”. In opdracht van de VO-academie. Universiteit Utrecht, Utrecht
OECD (2016). Netherlands 2016: Foundations for the Future. Paris: OECD Publishing. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/9789264257658-en
Onderwijsraad (2016). Een ander perspectief op professionele ruimte in het onderwijs. Den Haag: Onderwijsraad.
Simons, P.R.J. (1990). Transfervermogen. Inaugurele rede. Nijmegen: Quick Print.
Simons, P.R.J. (1999). Transfer of learning: Paradoxes for learners. International Journal of Educational Research, 31(7), 577-589
Simons, P.R.J. (2000). Competentieontwikkeling: van behaviourisme en cognitivisme naar sociaal constructivisme: epiloog. Opleiding en ontwikkeling, 12, 41-46.
Sleegers, P., Wassink, H., van Veen, K., & Imants, J. (2009). School leaders’ problem framing: a sense-making approach to problem-solving processes of beginning school leaders. Leadership and Policy in Schools, 8(2), 152-172.
Spillane, J.P., & Coldren, A.F. (2011). Diagnosis and Design for School Improvement: Using a Distributed Perspective to Lead and Manage Change. New York: Teachers College Press.
Spillane, J., & Lee, L. C. (2014). Novice school principals’ sense of ultimate responsibility: Problems of practice in transitioning to the principal’s office. Educational Administration Quarterly, 50(3), 431–465.
Verbiest (2016). About elephants, pigeons and starlings. School Leadership development from a Leadership-as-practice perspective. Paper presented at ENILDREM conference.
Waslander, S., Dückers, M. L. A., & Van Dijk, G. M. (2012). Professionalisering van schoolleiders in het voortgezet onderwijs. Een gedeeld referentiekader voor dialoog en verbetering. Utrecht: TiasNimbas Business School, IVA beleidsonderzoek en-advies en VO-raad.
Weick, K. E., & Sutcliffe, K. M. (2011). Managing the unexpected: Resilient performance in an age of uncertainty (Vol. 8). Boston: John Wiley & Sons.