Leiderschapsessays 2017
Dit boekje bevat een selectie van essays over schoolleiderschap. Essays geschreven door onze eigen studenten aan de Master Educational Management in 2017.
Inhoudsopgave
- Sta op schoolleider! Toon moed!
Reinoud van der Linden - Kwetsbaarheid inzetten is kansen grijpen!
Liesbeth Meijer - Blij en beter. Op weg naar dienend leiderschap.
Simon J. van der Vlies - Vertrouwen geven in leiderschap, hoe doe je dat?
Aline Admiraal - Hardlopers; doodlopers of doorlopers?
Arjen van Tol - De kracht van ‘het komt goed!’
Maaike Morsink - Teamwerken. In hoeverre is succes van een team maakbaar?
Ingrid de Boer - Je zult maar de zondebok zijn! Een essay over ‘Groupthink’ en wat een leider hierin te doen heeft!
Lia Platel - Het verhaal van de ontmoeting. Over het bewaken van ruimte voor vorming en ontwikkeling
Christa van Delen - Zonder twijfel word je geen wereldkampioen…
Peter Wietsma
Literatuurlijst
1. Sta op schoolleider! Toon moed!
Reinoud van der Linden
- De Kinderombudsman. (2016). Kinderrechtenmonitor 2016. Opgehaald van De Kinderombudsman.
- Deckers, W. (2012). Ethisch Leiderschap In organisaties, bedrijven, onderwijs, … Apeldoorn: Garant.
- Funnekotter, B. (2012, juni 11). Middelbare scholieren scoren massaal onvoldoende bij rekentoets. Opgehaald van NRC.
- Goleman, D. (1996). Emotionele intelligentie. Emoties als sleutel tot succes. Amsterdam: Business Contact.
- Gray, P. (2010, maart 18). When Less Is More: The Case for Teaching Less Math in School. Opgehaald van Psychology Today.
- Kuhry, B., Kam, F. d., Torre, A. v., Tulder, F. v., Eggink, E., Pommer, E., Herweijer, L. (2012). Waar voor ons belastinggeld? Den Haag: Social en Cultureel Planbureau.
- Kurvers, J. (2012). Wat weet een analfabeet over taal en schrift? Opgehaald van Taalcanon.
- Lipsius, M., & Claassen, R. (2016). Factor moed Durven kiezen en volharden in BV Nederland. Amsterdam: Boom Uitgevers.
- Mann, C. (2012, januari 16). Christchurch pupils achieve best results. Opgehaald van The Press.
- Meijer, H. (2016, juni 16). Diploma van uitgezette Eduard blijft in kluis, Nederlands Dagblad.
- Mouissie, S. (2016, september 7). Eduard terughalen wordt moeilijk, Nederlands Dagblad.
- Munch, S. (2013, november 11). Eksamenskarakterer steg trods lockout. Opgehaald van Jyllands-Posten.
- Nederlands Jeugdinstituut. (2016, juli 6). Cijfers over Jeugd en Opvoeding Zelfdoding. Opgehaald van Nederlands Jeugdinstituut.
- TNO en CBS. (2016, september). Rapport NEA 2015 Uitsplitsing naar het voortgezet onderwijs. Opgehaald van Federatie van Onderwijsvakorganisaties.
- Vorst Mulder. (2012). Pesten is een zeer ernstige volksziekte. Opgeroepen op maart 12, 2017, van SAQI School Attitude Questionnaire Internet.
- Wikipedia. (2017, januari 25). Edward John Smith. Opgehaald van Wikipedia.
- Zandstra, P. (2014, juli 3). Gebruik Ritalin bij kinderen in 10 jaar tijd verviervoudigd. Opgehaald van NRC.
2. Kwetsbaarheid inzetten is kansen grijpen!
Liesbeth Meijer
- Berg, van den D., Stevens, L. & Vandenberghe, R.(2013). Leidinggevende wie ben je? Apeldoorn: Garant.
- Brown, B. (2013). De kracht van kwetsbaarheid. Amsterdam: A.W.Bruna Uitgevers.
- Geijsel, F. (2015). Praktijken en praktijkwijsheden van onderwijsleiders (oratie).
- Goleman, D. (2012). Over leiderschap. Amsterdam: business Contact.
- Thunissen, M. & Graaf, de, A. (2013). Transactionele Analyse. Utrecht: De Tijdstroom.
- Verschuren, G.M.A. (2013). Het geheim van de innovatieve schoolleider (dissertatie).
3. Blij en beter
Op weg naar dienend leiderschap
Simon J. van der Vlies
- Ardon, A. (2016). Doorbreek de Cirkel!, Hoe managers onbewust verandering blokkeren. 16e dr. Amsterdam/Antwerpen: Business Contact.
- Blekkingh, B. (2006). Authentiek leiderschap, Ontdek en lees je missie. (2006). Den Haag: Academic Service.
- Donders, P. (2002). De leider als coach, Medewerkers uitdagen en stimuleren. 2e dr. Hoornaar: Gideon.
- Fousert, D. (2003). Dienstbaar leiderschap, dát werkt! Alphen aan den Rijn: Kluwer.
- Greenleaf, R.K. (1996). De dienaar als leider. Den Haag: Stichting Servant Leadership.
- Kramer, J. (2016). Deep Democracy, De wijsheid van de minderheid. 3e dr. Zaltbommel: Thema.
- Nuijten, I. (2012). Echte leiders dienen, Voor leiders die het verschil maken. Den Haag: Academic Service.
- Steeman, L. (2016). Ruimte voor ontwikkeling. Geraadpleegd op 16 februari 2017, via: www.louissteeman.nl
- Weggeman, M. (2007). Leidinggeven aan professionals ? Niet doen! , Schiedam: Scriptum.
4. Vertrouwen geven in leiderschap, hoe doe je dat?
Elk mens verdient vertrouwen om zich in alle openheid en verbinding te mogen ontwikkelen.
Aline Admiraal
- Covey, S.M.R., (2008). De snelheid van vertrouwen. Amsterdam: Uitgeverij Business Contact.
- Hart, W. (2015). Verdraaide Zelforganisaties, Op zoek naar het echte verhaal. Opgehaald op 1 mei 2017, van www.verdraaideorganisaties.nl
- Schuijt, L., (2009). Met ziel en zakelijkheid. Schiedam: Scriptum.
5. Hardlopers; doodlopers of doorlopers?
Arjen van Tol
- Ardon, A. (2011). Doorbreek de cirkel. Hoe managers onbewust verandering blokkeren. Amsterdan: Business Contact.
- De Kinderombudsman. (2016). Kinderrechtenmonitor 2016. Opgehaald van De Kinderombudsman.
- Deckers, W. (2012). Ethisch Leiderschap In organisaties, bedrijven, onderwijs, … Apeldoorn: Garant.
- Firmament. (2017, maart 27). Onze filosofie. Opgehaald van www.firmament.nu.
- Funnekotter, B. (2012, juni 11). Middelbare scholieren scoren massaal onvoldoende bij rekentoets. NRC.
- Goleman, D. (1996). Emotionele intelligentie. Emoties als sleutel tot succes. Amsterdam: Buisiness Contact.
- Gray, P. (2010, maart 18). When Less Is More: The Case for Teaching Less Math in School. Opgehaald van Psychology Today.
- Jaworski, J. (2015). Synchroniciteit. De innerlijke weg naar leiderschap. 10e druk. Zeist: Uitgeverij Christofoor.
- Kuhry, B., Kam, F. d., Torre, A. v., Tulder, F. v., Eggink, E., Pommer, E., Herweijer, L. (2012). Waar voor ons belastinggeld? Den Haag: Social en Cultureel Planbureau.
- Kurvers, J. (2012). Wat weet een analfabeet over taal en schrift? Opgehaald van Taalcanon.
- Lipsius, M., & Claassen, R. (2016). Factor moed Durven kiezen en volharden in BV Nederland. Amsterdam: Boom Uitgevers.
- Mann, C. (2012, januari 16). Christchurch pupils achieve best results. Opgehaald van The Press.
- Meijer, H. (2016, juni 16). Diploma van uitgezette Eduard blijft in kluis. Opgehaald van ND:
- Mouissie, S. (2016, september 7). Eduard terughalen wordt moeilijk. ND, p. 2.
- Munch, S. (2013, november 11). Eksamenskarakterer steg trods lockout. Opgehaald van Jyllands-Posten.
- Nederlands Jeugdinstituut. (2016, juli 6). Cijfers over Jeugd en Opvoeding Zelfdoding. Opgehaald van Nederlands Jeugdinstituut:
- Quinn, R. (1997). Diepgaande verandering, ontdek de leider in jezelf. Amsterdam: Boom.
- TNO en CBS. (2016, september). Rapport NEA 2015 Uitsplitsing naar het voortgezet onderwijs. Opgehaald van Federatie van Onderwijsvakorganisaties.
- Vorst Mulder. (2012). Pesten is een zeer ernstige volksziekte. Opgeroepen op maart 12, 2017, van SAQI School Attitude Questionnaire Internet.
- Wielink, J. v. (2017, mei 3). Transitiecirkel 6 stappen eenvoudig. Opgehaald van www.jakobvanwielink.com
- Wikipedia. (2017, januari 25). Edward John Smith. Opgehaald van Wikipedia.
- Wortelboer, F. (2014, juni 1). Niet meer bang! De impact van life events op persoonlijk leiderschap. De Nieuwe Meso, pp. 90-95.
- Zandstra, P. (2014, juli 3). Gebruik Ritalin bij kinderen in 10 jaar tijd verviervoudigd. Opgehaald van NRC:
6. De kracht van ‘het komt goed!’
Maaike Morsink
- Brown, B. (2013). De kracht van kwetsbaarheid. Heb de moed om niet perfect te zijn. Utrecht. A.W. Bruna uitgevers.
- Hermsen, J. (2015) Kairos, een nieuwe bevlogenheid. Amsterdam: De arbeiderspers
- Jaworski, J. (2000) Synchroniciteit, de innerlijke weg naar leiderschap. Amsterdam: De christafoor.
- Koopman, L. (2012). Wie ben ik. Worden die je bent met Transactionele Analyse. Zaltbommel: Thema.
- Sinek, S. (2016). Een voor allen, allen voor een. Amsterdam: Business Contact
- Sinek, S. (2012). Begin met het waarom. Amsterdam: Business Contact
- Wortelboer, F. (2014, juni 1). Niet meer bang! De impact van life events op persoonlijk leiderschap. De Nieuwe Meso, pp. 90-95.
- Steeman, L. De kracht van het niet weten – deel 1. Geraadpleegd op www.louissteeman.nl
7. Teamwerken In hoeverre is succes van een team maakbaar?
Ingrid de Boer
- Hilst v.d., B. (2016). Blauwdruk voor de emergente school. Het Leren Organiseren.
- Kahane, A. (2010). Power & Love; een strategie voor blijvende verandering. Den Haag: Sdu Uitgevers.
- Kommers, H., & Dresen, M. (2010). Teamwerken is teamleren? Ruud de Moor Centrum.
- Lencioni, P. (2013). Waarom teams (bijna) nooit werken. MT 10, 25-27.
- Lingsma, M. (2012). Aan de slag met teamcoaching. Amsterdam: boom/nelissen.
- Vroemen, M., Wagenaar, S., & Dresen, M. (2011). Samen leren in onderwijsteams . Ruud de Moor Centrum.
8. Het verhaal van de ontmoeting Over het bewaken van ruimte voor vorming en ontwikkeling
Christa van Delen
- Ardon, A. (2011). Doorbreek de cirkel. Hoe managers onbewust verandering blokkeren. Amsterdan: Business Contact.
- Banis, P. (2015, september). Doorgeschoten verzakelijking, keurslijf voor professional. (M. Kruger, Red.) schoolmanagement, 17(4), pp. 10 – 13.
- Berg, v. d. (2015, september). Herstel van de pedagogische dimensie, betekenis voor leraren en leidinggevenden. (A. Olthof, Red.) De Nieuwe Meso, 2(3), pp. 28 – 32.
- Berg, v. d., Harst, v. d., Fortuin-Spek, v. d., & Wassink, H. (2011). Onze school is een verhaal, identiteit als kwaliteit. In v. K. Breugel (Red.). Eindhoven: CPS Onderwijsontwikkeling en advies.
- Biesta, G. (2015). Het prachtige risico van onderwijs. In G. Biesta, Het prachtige risico van onderwijs (p. 20). Culemborg: Phronese.
- commissie-Boutellier. (2016, december). Visienotitie VTOI, Toezien op de maatschappelijke betekenis van het onderwijs. (A. Olthof, Red.) Nieuws, vereniging van toezichthouders in onderwijsinstellingen(50).
- De Kinderombudsman. (2016). Kinderrechtenmonitor 2016. Opgehaald van De Kinderombudsman.
- Deckers, W. (2012). Ethisch Leiderschap In organisaties, bedrijven, onderwijs, … Apeldoorn: Garant.
- Eikelenboom, W. (2015). Self-Determination Theory. In M. S.-J. Ruijters, & M. S.-J. Ruijters (Red.), Canon van het leren (Vol. 40, pp. 503 – 517). Deventer: Vakmedianet.
- Firmament. (2017, maart 27). Onze filosofie. Opgehaald van www.firmament.nu: http://www.firmament.nu/onze-filosofie.html
- Funnekotter, B. (2012, juni 11). Middelbare scholieren scoren massaal onvoldoende bij rekentoets. Opgehaald van NRC:
- Goleman, D. (1996). Emotionele intelligentie. Emoties als sleutel tot succes. Amsterdam: Buisiness Contact.
- Gray, P. (2010, maart 18). When Less Is More: The Case for Teaching Less Math in School. Opgehaald van Psychology Today.
- Hart, W. (2014). De verdraaide organisatie. In W. Hart. Deventer: Vakmedianet.
- Jansen, l. (2016). Hebben pizza-organisaties de toekomst? (L. Jansen, Red.) Driessen persoonlijk, 12(3).
- Jaworski, J. (2015). Synchroniciteit. De innerlijke weg naar leiderschap. 10e druk. Zeist: Uitgeverij Christofoor.
- Kuhry, B., Kam, F. d., Torre, A. v., Tulder, F. v., Eggink, E., Pommer, E., Herweijer, L. (2012). Waar voor ons belastinggeld? Den Haag: Social en Cultureel Planbureau.
- Kurvers, J. (2012). Wat weet een analfabeet over taal en schrift? Opgehaald van Taalcanon.
- Lipsius, M., & Claassen, R. (2016). Factor moed Durven kiezen en volharden in BV Nederland. Amsterdam: Boom Uitgevers.
- Mann, C. (2012, januari 16). Christchurch pupils achieve best results. Opgehaald van The Press.
- Meijer, H. (2016, juni 16). Diploma van uitgezette Eduard blijft in kluis. Opgehaald van ND: https
- Mouissie, S. (2016, september 7). Eduard terughalen wordt moeilijk. ND, p. 2.
- Munch, S. (2013, november 11). Eksamenskarakterer steg trods lockout. Opgehaald van Jyllands-Posten.
- Muynck, d. A. (2016, september). Over varkens en het paard van Troje. (C. (. BSc, Red.) dRS magazine, pp. 46 – 49.
- my splilt milk. (sd).
- Nederlands Jeugdinstituut. (2016, juli 6). Cijfers over Jeugd en Opvoeding Zelfdoding. Opgehaald van Nederlands Jeugdinstituut.
- Nieuwenbroek, A. Q. (sd). Opgehaald van De wijze les van Levinas.
- Quinn, R. (1997). Diepgaande verandering, ontdek de leider in jezelf. Amsterdam: Boom.
- Rottier, L. d. (2012, mei 4). Vereniging tot Bevordering van de Studie der Pedagogiek, downloads.
- Stevens, L. (2013). Pedagogisch leiderschap. In v. d. Berg, L. Stevens, & R. Vandenberghe, Leidinggevende, wie ben je? (pp. 157 – 189). Antwerpen – Apeldoorn: Garant.
- Stichting Presentie. (sd). presentie.
- TNO en CBS. (2016, september). Rapport NEA 2015 Uitsplitsing naar het voortgezet onderwijs. Opgehaald van Federatie van Onderwijsvakorganisaties.
- Vogelzang, M. d. (2017). Hoofdlijnen de Staat van het Onderwijs. Inspectie van het Onderwijs. Den Haag: Xerox/OBT.
- Vorst Mulder. (2012). Pesten is een zeer ernstige volksziekte. Opgeroepen op maart 12, 2017, van SAQI School Attitude Questionnaire Internet: http://www.saqi.nl/PestCijfers.aspx
- Wielink, J. v. (2017, mei 3).
- Wielink, J. v. (2017, mei 3). Transitiecirkel 6 stappen eenvoudig. Opgehaald van www.jakobvanwielink.com
- Wikipedia. (2017, januari 25). Edward John Smith. Opgehaald van Wikipedia:
- Wortelboer, F. (2014, juni 1). Niet meer bang! De impact van life events op persoonlijk leiderschap. De Nieuwe Meso, pp. 90-95.
- Zandstra, P. (2014, juli 3). Gebruik Ritalin bij kinderen in 10 jaar tijd verviervoudigd. Opgehaald van NRC:
9. Je zult maar de zondebok zijn!
Een essay over “Groupthink” en wat een leider hierin te doen heeft!
Lia Platel
- Ardon, A. (2016). Doorbreek de cirkel; hoe managers onbewust verandering blokkeren. Business Contact, Amsterdam.
- Derksen, K. (2012). Ontwikkelruimte voor innovatieve teams. Ondersteuning door leiderschap. O&O, nr. 2
- Dols, R. (2015). Houston , we’ve got a problem, leiderslessen uit films. Boom/ nelissen, Amsterdam.
- Janis, L. (1972). Victims of Groupthink. Houghton Mifflin
- Kets de Vries, M.F.R (2011). Het Egeleffect, executive coaching en het geheim van high-performanceteams. Academic Service, Den Haag
- Kramer, J. (2014). Deep Democracy; de wijsheid van de minderheid. Thema, Zaltbommel.
- Moeskops, O. (2014). Doorbreken van organisatiepatronen. Roodpurper Publicaties, Amsterdam.
- Remmerswaal, J. (2015). Handboek groepsdynamica; een inleiding op theorie en praktijk. Boom/ nelissen, Amsterdam
- Schuijt, L. (2006). Praktijkboek werken met paradoxen. Asoka, Rotterdam.
- Vroemen, M. (2014-2016). Team op vleugels; gids voor geïnspireerd samenwerken. Vakmedianet, Deventer.
Leestips
- Verhoeven, W. & Gestel, T. (2003) Schaduwkanten van teams. Aarle Rixtel: Associatie voor coaching
- Orwell, G. (1948). 1984.
10. Zonder twijfel word je geen wereldkampioen…..
Peter Wietsma
- Derksen, K. (2012). Ondersteuning door leiderschap, Ontwikkelruimte voor innovatieve teams. O&O, 2012, (2) 9-14.
- Gladwell, M. (2007). Intuïtie, de kracht van denken zonder erbij na te denken. Amsterdam / Antwerpen: Contact.
- Kahneman, D. ( 2011 ). Ons feilbare denken. Amsterdam: Business Contact.
- Sinek, S. (2011). Start with why, how great leaders inspire everyone to take action. Penguin Random House.
- Winsemius, P. (2004). Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Amsterdam: Balans.
Dit boekje bevat een selectie van essays over schoolleiderschap. Essaysgeschreven door onze eigen studenten aan de Master Educational Management in 2017.