Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Bodil van der Ven
Teacher Leadership

Bodil van der Ven Teacher Leader
School: Murmellius Gymnasium Alkmaar
Functie: Docent LO, en sectieleider
Opleiding: Teacher Leadership

Bodil van der Ven is leergierig, wil altijd nieuwe dingen leren. Oók buiten haar docentschap om. Ze schreef zich in voor Teacher Leadership om te groeien in haar rol als sectievoorzitter.

Wat wilde je precies leren om een betere sectievoorzitter te worden?

“Sinds 2 jaar ben ik sectievoorzitter. Die rol wil ik zo goed mogelijk invullen.

Vorig jaar merkte ik dat mijn leiderschap niet echt geaccepteerd werd. Ik vermoedde dat dat onder andere te maken had met mijn manier van communiceren. Daar was ik niet altijd subtiel in.

Dus vooral op het gebied van communicatie hoopte ik bij te leren. Zodat ik beter in mijn rol kwam, en meer zou bereiken met mijn team.”

Nu kan ik mijn rol als sectievoorzitter veel beter pakken

 

Heb je je leerdoelen bereikt?

“Ja. Ik heb veel bijgeleerd, waardoor ik nu veel bewuster communiceer en handel.

Neem de ‘dramadriehoek’. Daar had ik wel over gehoord. Maar nu gingen we er praktisch mee aan de slag. Ik kreeg praktische handvatten om uit de dramadriehoek te blijven, en naar de winnaarsdriehoek te gaan. Oftewel:

Ik leerde in plaats van slachtoffer te zijn, me kwetsbaar op te stellen. In plaats van de redder te zijn, ondersteuning aan te bieden. En in plaats van aanklager te zijn, ieders belangen goed in het oog te houden. Ook bij anderen herken ik die rollen nu, zodat ik daar op kan inspelen.

Hier hebben we uitgebreid mee geoefend. Waarna we er ook steeds weer op terugkwamen, want dan beklijft het. Deze werkwijze hielp me heel erg om dit onder de knie te krijgen.

Op het vlak van communicatie had ik ook veel aan het metagesprek (het gesprek óver het gesprek). Ik kan me herinneren dat ik eens een functioneringsgesprek had, waarbij mijn leidinggevende halverwege weggeroepen werd. Daarna is zij er nooit meer op teruggekomen – maar ik ook niet. Nu zou ik dat anders doen: het gesprek aangaan op metaniveau. Aangeven dat ik deze manier niet fijn vond, en dat ik het graag anders zou zien. De opleiding liet me zien hoe belangrijk dat is.”

Welke kennis deed je nog meer op tijdens de opleiding?

“Te veel om op te noemen. Maar 2 inzichten wil ik nog wel delen:

Onze school is aan het veranderen, sinds er een nieuwe rector is gekomen. We gingen van een hele ambtelijke cultuur (traditioneel, hiërarchisch) naar een professionele cultuur (meer open, waarin we elkaar kunnen aanspreken en blijven leren). De opleiding hielp me om deze veranderingen beter te zien en te begrijpen waarom ze nodig zijn.

Ook leerde ik dankzij de opleiding circulaire processen herkennen: er gebeurt iets wat je anders wilt zien. Daarna gebeurt het nog eens. En nóg eens. Dan weet je dat het geen incident is. En dat als je wilt dat het verandert, je er iemand op moet en kúnt aanspreken.”

Kon je de geleerde theorie goed vertalen naar je dagelijkse praktijk?

“De oefeningen tijdens de opleiding helpen daar enorm bij, natuurlijk. Maar daarna? Moet je zélf oefenen, in de praktijk.

Ik heb bijvoorbeeld geen moeite meer om circulaire processen te herkennen. Maar op dat moment moet je ook het lef hebben om er iets mee te doen, je collega’s aan te spreken. Ook daar sterkt de opleiding je in. Want je weet: iemand aanspreken is effectief. Doe je het niet, verandert er ook niets. En verloochen je jezelf. Dan ga je ook energie lekken.

Ik gebruik wat ik geleerd heb dan ook elke dag. Bijvoorbeeld de dramadriehoek: omdat ik nu weet hoe die werkt, zie ik het dagelijks gebeuren. Hoe meer ik oefen, hoe beter het lukt om daaruit te blijven. Natuurlijk overkomt het me nog weleens, maar dan merk ik dat dat niet effectief is. Zo leer ik er nog steeds van.”

Zou je deze opleiding aanbevelen bij anderen?

“Ja. Om verschillende redenen.

Zelf vind ik de opleider heel belangrijk. Voor Teacher Leadership is dat Pim Visser. Ik vond hem heel goed: daadkrachtig, duidelijk en concreet.

Wat ik ook sterk vond: Pim brengt de cursisten steeds nadrukkelijk met elkaar in contact. Zo ontstond al snel een onderlinge band. Dat droeg veel bij aan het plezier waarmee ik de opleiding volgde.

Daarnaast heb ik gewoon veel geleerd: over communicatie, over het plaatsen van veranderingen, en over hoe ik mezelf het beste kan opstellen.

Zo heeft de opleiding me geholpen om mijn rol als sectievoorzitter duidelijker te nemen. Dat heeft binnen 1 jaar tot een belangrijke verandering geleid: ik heb meer vertrouwen binnen de sectie gekregen. Ze accepteren me nu als leider, en nemen me serieuzer.”

Bodil van der Ven Murmellius Teacher Leader

‹ Alle klantervaringen Meer over Teacher Leadership