Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Janneke Dronkers ASG
Basis- en Vakbekwaam op maat

Janneke Dronkers
School: Almeerse Scholen Groep (ASG)
Functie: Senior adviseur leren en ontwikkelen & coördinator OPLIS
Opleiding: Incompany Basis- en Vakbekwaam

“Onze organisatie profiteert van de uitwisseling onder studenten”

De Almeerse Scholen Groep (ASG) koopt bij NSO-CNA Basis- en Vakbekwaam in als incompany-opleiding. Dat doen ze samen met een andere scholengroep in Almere: Stichting Prisma. Waarom kozen zij voor incompany? We vroegen het Janneke Dronkers van ASG.

Waarom haalden jullie Basis- en Vakbekwaam in eigen huis?

“Daar waren verschillende redenen voor.

Allereerst hadden we een grote groep mensen die we wilden opleiden. Zo hadden we in de loop der jaren directeuren en leidinggevenden aangesteld die wél de ervaring en vaardigheden in huis hadden, maar nog niet de juiste papieren. En die papieren heb je als schoolleiders simpelweg nodig volgens de wet. Daarnaast hebben we zij-instromers én nieuw talent.

Als scholengroep hebben we opgeleid personeel ook hard nodig: enerzijds om de vergrijzing straks op te vangen, anderzijds om het huidige tekort aan schoolleiders te bestrijden. Want in onze grootstedelijke context behoren we al tot de groep met de grootste personeelstekorten.

Ook keken we naar hoe we de deelnemers zo veel mogelijk konden ontlasten. Door de opleidingen in eigen huis te halen, beperkten we hun reistijd aanzienlijk. Het geeft ze ook de mogelijkheid om na de lessen te blijven hangen om elkaar beter te leren kennen.”

Jullie kopen de opleidingen samen met Stichting Prisma in. Waarom?

“Onderwijs verzorgen in een grote stad als Almere brengt extra uitdagingen met zich mee. Ik noemde al het tekort aan leraren en leidinggevenden. Daarnaast is Almere een groeiende stad, en vereist de doelgroep een specifieke aanpak.

Daarom is het heel fijn om dit met een partner te doen die voor dezelfde uitdagingen staat. De deelnemers ontmoeten elkaar en wisselen veel uit. Ze ontdekken dat ze veel gemeenschappelijk hebben, maar dat er ook verschillen zijn. Bijvoorbeeld in aanpak.

Zo leren we veel van elkaar: hoe doen zij het? Hoe doen wij het? Wat kunnen we van elkaar leren?”

Waarom kozen jullie voor NSO-CNA om de opleidingen te verzorgen?

“In het verleden hadden we al eens een opleiding gedaan via NSO-CNA. Die was heel goed bevallen. Daarnaast staan ze sowieso goed aangeschreven.

Een andere belangrijke reden was dat we geaccrediteerde opleidingen wilden. Zodat de deelnemers zich na afronding kunnen registreren in het Schoolleidersregister PO.

Communicatief is NSO-CNA ook heel sterk. Ze reageren snel op verzoeken, en de lijnen zijn kort.

En wat we nu horen van de deelnemers: de trainers zijn stuk voor stuk heel sterk. We krijgen veel complimenten over hoe zij de lessen verzorgen, en de hoeveelheid kennis en ervaring die ze hebben.”

In september zijn de opleidingen gestart. Hoe bevalt het tot nu toe?

“Heel erg goed.

Wat we vooraf voor ogen hadden, pakt in de praktijk heel goed uit. We zien nu al de verbindingen die ontstaan, de herkenbaarheid en het begrip voor elkaar. En dat de deelnemers van elkaar leren. Niet alleen ASG-deelnemers onderling, maar ook van Prisma-deelnemers.

Laatst was onze ‘ASG Koersplandag’. Dan kijken we met alle directeuren en leidinggevenden of we nog de goede dingen doen, of we allemaal met dezelfde dingen bezig zijn. Daar zag ik dat de studenten van Vakbekwaam elkaar opzochten.

Dat vond ik mooi, want dat contact bouwen ze nu op en dat gaat nooit meer weg. Het kan best eenzaam zijn om bijvoorbeeld directeur te zijn op een kleine school. Maar dankzij de verbinding die nu ontstaat tijdens de opleiding, weet iedereen elkaar straks te vinden bij vragen en voor advies.

Zo raken mensen ook beter verankerd in de organisatie. Ik vermoed dat dat helpt om mensen te behouden voor ASG.”

Wat verwacht je in de toekomst van de incompany-opleidingen?

“Dat wat ik nu zie, zich alleen nog maar versterkt.

Dus nóg meer verbinding, nóg meer uitwisseling. En dat zowel ASG als Prisma daarvan profiteren.

Er komen tijdens de opleidingsdagen bijvoorbeeld veel casussen van beide scholengroepen aan het licht. Succesvolle, maar óók minder succesvolle. Binnen ieder bestuur gaan dingen immers wel eens minder goed.

Het mooie is: dankzij de incompany-constructie zitten er veel mensen bij elkaar van dezelfde organisatie. Door te bespreken wat beter kan, zijn ze samen in staat om die verbeteringen te organiseren. Ze bedenken samen oplossingen, dus is er direct al draagvlak.

Daarnaast verwacht ik natuurlijk dat we straks een sterke groep goed opgeleide mensen hebben. Stuk voor stuk geregistreerde schoolleiders met een goede basis hebben en die stevig in hun schoenen staan.”

Janneke Dronkers

‹ Alle klantervaringen
Spring naar toolbar