Gratis leiderschapsatelier
3 april 2019
Doe jij ook mee?
Schrijf je nu in!

Jeroen Meisner
Oriëntatie op Schoolleiderschap

School: Mediacollege Amsterdam
Functie: Docent Digitale Vormgeving
Opleiding: Oriëntatie op Schoolleiderschap

Jeroen is zo’n 7 jaar docent Digitale Vormgeving bij Media College Amsterdam. Hij leert 2e- en 4e-jaars hoe ze bijvoorbeeld een tijdschrift, verpakking of website ontwerpen.

Voordat hij docent werd, leidde hij een ontwerpstudio. Ook op zijn school heeft hij leiderschapsambities. Nu al neemt hij organisatorische taken op zich.

Om zich verder te ontwikkelen maar vooral om te ontdekken of het schoolleiderschap bij hem past, volgt hij de oriëntatiecursus bij NSO-CNA Leiderschapsacademie.

Waarom wilde je deze cursus volgen?

“Behalve de ontwerpstudio waar ik leidinggaf, heb ik altijd in besturen van diverse verenigingen gezeten. Vaak als voorzitter. Zaken regelen vind ik leuk, met name mensen in dezelfde richting krijgen. Ook als dat niet míjn richting is. Het gaat om een gezamenlijke visie creëren.

Maar leidinggeven in het bedrijfsleven of bij verenigingen is toch heel anders dan op een school. In het onderwijs moet je bijvoorbeeld meer geduld hebben: je hebt toch te maken met de ambtelijke molen, waar je met veel meer schijven binnen een organisatie te maken hebt. Die gaan pas werken als de juiste plannen in de juiste volgorde zijn ingediend.

Dus ik wil ontdekken welke vaardigheden ik nodig heb om goed leiding te geven in het onderwijs. Of ik die vaardigheden (al) héb en/of kan ontwikkelen. En of schoolleiderschap überhaupt bij me past.”

Die onzekerheid is weggenomen; de cursus bevestigt dat ik het kan.

Wat vind je sterk aan de oriëntatiecursus?

“Aan het begin stel je een expliciet doel, iets wat je wilt onderzoeken op je eigen school. Zo was ik benieuwd hoe en of directeuren sparren over hun eigen leiderschap. Ze hebben immers niemand bóven hen met wie zij kunnen spiegelen. Daarover ben ik in gesprek gegaan met mijn eigen directeur. Aan het einde van de cursus presenteert iedere cursist zijn of haar doel en bevindingen. Deze werkwijze maakt dat je direct de praktijk induikt.

Daarnaast is het erg prettig dat iedere bijeenkomst een ander leiderschapsthema heeft. Bijvoorbeeld ‘Visie binnen een school’, ‘Kwaliteiten binnen je eigen school’ en ‘Leergemeenschappen’. Zo krijg je in korte tijd een goed beeld van wat je als schoolleider kunt verwachten. En vorm je daar een mening over, mede dankzij de prikkelende artikelen die je ter voorbereiding leest.

Onze docent begint iedere les met de vraag: ‘Welke vragen heb je over het thema van vandaag?’. Die schrijft hij op. Aan het einde van de middag controleert hij met de cursisten of ieders vraag is beantwoord. Anders doet hij dat alsnog. Zo gaat iedereen met een goed gevoel naar huis.”

Brengt de cursus je duidelijkheid over je eigen schoolleiderschap?

“Ja. Want het was vooral mijn eigen onzekerheid die me liet twijfelen: ‘kan ik het wel?’. Die onzekerheid is weggenomen; de cursus bevestigt dat ik het kan.

Ik zou graag een leidinggevende functie krijgen binnen mijn school. Dan kan ik een schoolleidersopleiding volgen. Misschien krijg ik die kans. Deze oriëntatiecursus helpt hierbij: mijn school wéét dat ik de cursus volg en dus ambities heb. Daardoor komen deuren in zicht, die hopelijk snel opengaan. Nu al heb ik de kans gekregen om de komende 10 weken de rol van programmaleider op mij te nemen en betrokken te zijn bij een specifiek project.”

Zou je de cursus aanbevelen bij anderen?

“Ja, ik ben er heel tevreden over.

Het kost je ook niet veel tijd; maximaal een paar uurtjes per week voorbereiding, naast de 8 cursusmiddagen zelf.”

‹ Alle klantervaringen