Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Marnix Dammann
Teacher Leadership

Marnix Dammann Regius College
School: Regius College Schagen
Functie: Docent Lichamelijke Opvoeding, docent Dienstverlening & Producten
Opleiding: Teacher Leadership

Marnix Dammann merkte dat hij vaak de voortrekkersrol nam. Bijvoorbeeld in het ontwikkelen van beleid rond absentie en te laat komen. Voorheen deed hij dat vooral op gevoel. Maar hij had behoefte aan een fundering, zodat hij zijn rol beter kon invullen.

Hoe kwam je uit bij de opleiding Teacher Leadership?

“Onze organisatie biedt allerlei cursussen en opleidingen aan. Toen ik merkte dat ik meer wilde aanpakken, meer verantwoordelijkheid op me wilde nemen, kwam ik al snel uit bij Teacher Leadership.

Ik wilde weten of wat ik deed, wel ergens op sloeg. Zodat ik bewuster was over welke kant ik op wilde, en hoe ik dat het beste kon doen.”

Nu heb ik meer grip op mijn voortrekkersrol

 

Wat vond je van de opleiding?

“De fundering die ik zocht, heb ik gevonden. Nu kan ik beter richting geven aan wat ik wil bereiken. Weet ik beter hóe ik dat bereik. En kan ik anderen daar beter in meenemen.

Tegelijkertijd heb ik veel inzicht in gesprekstechnieken gekregen. Wat gebeurt er nu precies tijdens interactie met personen? Hoe herken je onderlinge verhoudingen en patronen, en hoe kun je die patronen doorbreken als dat moet?

Ook ben ik me bewuster van de verschillende rollen die ik neem en kán nemen. Daardoor kan ik mijn handelen beter afstemmen op wat er nodig is.

Heel erg prettig om dat nu allemaal in mijn rugtas te hebben.”

Kon je de geleerde theorie goed vertalen naar je dagelijkse praktijk?

“Ja, want je doet er direct iets mee: tijdens de opdrachten, maar ook op de werkvloer. Dat is natuurlijk ook aan jezelf, om het dáár toe te passen. Zelf merkte ik al snel dat ik die patronen echt ging herkennen, en mijn rollen bewuster koos.

Zo kwam er een collega bij me met een printerprobleem. Want ik ben aanspreekpunt voor ICT-vragen. Maar ik zag al snel dat ik het deze keer niet kon oplossen. Dus welke rol koos ik? Niet die van de ‘oplosser’. Evenmin stuurde ik mijn collega met een kluitje in het riet. In plaats daarvan legde ik de vraag neer bij de ICT-afdeling. Het probleem was daarmee niet verholpen, maar mijn collega wist tenminste waar hij aan toe was. Dus door actie te ondernemen – in plaats van te zeggen dat ik het ook niet wist – behaalde ik toch een resultaat: mijn collega was blij, ook al kon ik hem niet helpen. En het kostte me niet eens veel werk. Tijdens die interactie was ik me steeds bewust van het proces dat gaande was. Met als resultaat dat er minder ruis ontstond.

Daarnaast ben ik mentor. Samen met de andere mentoren wilden we meer structuur aanbrengen in wat we doen met de leerlingen. Ook nu koos ik daarin een voortrekkersrol: welke kant gaan we op, en wat hebben we daarbij nodig? En een faciliterende rol: omdat ik er handig in ben, verzorg ik nu iedere week een presentatie met een nieuwsoverzicht, met allerlei items, afbeeldingen en video’s. Die gebruiken de mentoren nu veelvuldig om leerlingen op de hoogte brengen van wat er speelt in de wereld. En vervolgens daarover het gesprek met ze aan te gaan.”

Zou je deze opleiding aanbevelen bij anderen?

“Ja. Zeker als je een docent bent die iets méér wil, als je een voortrekkersrol wilt hebben. Óf als je die rol al hebt, en daar meer grip op wilt krijgen. Dat was de reden waarom ik de opleiding ging doen.

Het is zeker ook een meerwaarde voor sectiehoofden en teamleiders. Want je leert goed hoe je lijnen uitzet, wat je wel en niet kunt doen, hoe je patronen herkent, etc. Zo kun je makkelijker stappen zetten met je team.

Tot slot wil ik nog zeggen dat Pim Visser, die de opleiding verzorgt, het heel goed doet. Hij weet waar hij het over heeft en is heel toegankelijk. Dat laatste is ook belangrijk omdat de opleiding erg dichtbij komt; je wordt geconfronteerd met je eigen gedrag. Dat kan lastig zijn, je moet dan ook stevig in je schoenen staan. Maar Pim helpt daarbij. Zijn aanpak draagt bij aan het plezier dat je aan de cursus beleeft. En dat is natuurlijk óók belangrijk.”

Marnix Dammann Teacher Leader

‹ Alle klantervaringen Meer over Teacher Leadership