Functie: Teamleider bovenbouw vmbo-tl
Opleiding: Middenmanagement I
Ellen Beukers besloot in 2022 de Middenmanagent-opleiding te gaan doen. Want: ‘plotseling’ gaf ze leiding aan een profiel met 120 leerlingen en 8 docenten. Ze zocht handvatten. Die vond ze. Evenals de noodzaak om van school te wisselen…
Waarom wilde je Middenmanagement I volgen?
“Tot de zomervakantie 2022 werkte ik op een vmbo school voor Basis en Kader. Daar was ik docent beroepsgericht. Een aantal jaar geleden mocht ik daar een nieuw beroepsgericht profiel opzetten.
Ik vond dat er op mijn school een gat lag voor leerlingen die eigenlijk voor Media, Vormgeving en ICT zouden moeten kiezen. Dit heb ik aangegeven bij mijn directeur. Die zei: ga het maar doen.
In 2019 startten we met 18 leerlingen op de nieuwe afdeling. In 2022 waren het er 120 en bestond het team uit 7 á 8 docenten.
Nou, dat vroeg nogal wat van me. Ik kreeg al snel behoefte aan handvatten. Want ik deed een hoop op intuïtie, maar het is fijn als je wéét waarover je het hebt. Of je het juiste doet en dat kunt staven.
Mijn directeur begreep die behoefte. Mijn teamleider op mijn oude vmbo volgde ook een opleiding bij NSO-CNA. Van hem hoorde ik goede verhalen. Bovendien had ik niet echt keus: vanuit het bestuur was besloten dat alle schoolleiders hun opleidingen bij de Leiderschapsacademie volgen. Dat geeft wel aan hoe groot het vertrouwen was.
Bij NSO-CNA had ik al de oriëntatiecursus gedaan. Daarna koos ik voor de Middenmanagement I. Dit was voor mij een logische keuze.”
Wat leverde de opleiding jou op?
“De impact van Middenmanagement I op mij was groot. Niet in de laatste plaats omdat ik door de opleiding uiteindelijk van school wisselde.
Dat kwam mede door de intensieve intervisie, die een belangrijk onderdeel is van de opleiding. Tijdens die sessies reflecteer je met je medestudenten én een coach op hoe het met je gaat. Die reflectie leidde tot een voor mij heftig moment:
Ik realiseerde me dat ik niet verder kon groeien op mijn school. Ik had namelijk wel zeggenschap over de opleiding die ik had opgezet, maar ik wilde me verder ontwikkelen tot teamleider. Gelukkig werd ik daarin gesteund door mijn directeur. Die zei ook: ‘Hier zit je aan je plafond.’
Dus ging ik solliciteren. En dankzij de opleiding stond ik daarbij steviger in mijn schoenen. Want op een gegeven moment heb je dingen voor jezelf goed op een rijtje: wie ben je? Waar wil je heen?
Wanneer je dat weet, schrijf je toch een andere brief. Met als resultaat dat ik werd aangenomen: sinds september werk ik op het Jan Arentsz. En iedere dag rijd ik met een big smile heen en terug, hoe lastig de vraagstukken ook zijn waar ik voor te staan kom. Dan denk ik alleen maar: wat een mooie uitdaging!
Díe mindset heb ik ook aan NSO-CNA en de Middenmanagement-opleiding overgehouden.”
Was de opleiding erg intensief?
“Ja, het zijn pittige opleidingsdagen. Maar als je dan weer terug naar huis rijdt, denk je: ‘Wow! Wat heb ik weer een hoop geleerd.’
De opleiding levert je zo veel inzichten op. Het raakt veel aan, ook in jezelf. Hoe ga je met dingen om? Hoe komen ze bij je binnen? Hoe reageer je daar op? Heel waardevol, niet alleen als leidinggevende, maar ook als mens.
Die inzichten zijn ook te danken aan de coaches en docenten. Die zijn heel doortastend; de schone schijn ophouden heeft geen zin. Dat is ook mooi! Zo leer je heel veel over jezelf.
Zo’n proces is ook emotioneel, natuurlijk. Je hebt even een paar weken nodig om je veilig te voelen in de groep. Daarna mogen die emoties er gewoon zijn. Daar kom je verder mee.”
Hoe heeft de opleiding je geholpen in je eigen ontwikkeling als teamleider?
“Ik ben me nu veel bewuster van mezelf: waar ik goed in ben, wat mijn zwakke en sterke kanten zijn, waarin ik me wil ontwikkelen.
Je ontdekt ook welk onderdeel van leidinggeven je het leukste vindt. Voor mij is dat nu: de omgang met (de leden van) mijn team. Hoe ik gesprekken met ze voer, hoe ik ze motiveer, etc.
Met dat bewustzijn komt vanzelf ook de reflectie. Overdag pak je continu op wat voor je voeten komt. Inspringen bij een meningsverschil tussen collega’s, bijvoorbeeld. Of in actie komen als er iets met een leerling is. Op die momenten wordt er veel van je gevraagd. Dan is het fijn dat je geleerd hebt hoe je op de fiets naar huis kunt reflecteren op je eigen handelen.
Van daaruit kun je vervolgens kijken of en hoe je het de volgende keer anders wilt doen. Je bent zo continu bezig met je eigen ontwikkeling, met veranderen.”
Wat vond je bijzonder aan Middenmanagement I?
“Onder andere het werken in groepjes vond ik heel fijn. Het contact met vakgenoten die door dezelfde leerkuil gaan. Ieder in zijn of haar eigen tempo. Door die gezamenlijke ontdekkingstocht voel je je niet alleen.
Je ziet dat bij iedereen wel een moment komt van ‘wil ik dit wel?’, ‘kán ik dit wel?’. En let wel: het antwoord op die vragen kan ook ‘nee’ zijn! Maar dan weet je dat voortaan van jezelf, en kun je je ergens anders op concentreren.
Ook ik vroeg me op een zeker moment af of ik het wel kon, leidinggeven. Pim, een van mijn docenten, zei toen: ‘Je moet niet twijfelen aan je kwaliteiten. Je moet twijfelen aan of je wel op de juiste school zit.’ Dat hielp mij verder.
Daarnaast vond ik het al eerder genoemde contact met de coach en docenten heel prettig. Zij prikken overal doorheen en stellen zúlke rake vragen. Daarbij geven ze goede tips om je eigen handelen te onderbouwen. Daarmee krijg je veel inzicht in hoe je reageert in bepaalde situaties, en wat je met die inzichten kunt doen.”
Zou je Middenmanagement aanbevelen bij anderen?
“Ja. Gewoon doen! Het is echt een cadeau aan jezelf.
Je zult onzeker worden, gaan twijfelen en inzichten opdoen. Je gaat het hele proces door. Je leert jezelf kennen. En of je er daarna wel of niet iets mee gaat doen als schoolleider, is niet het belangrijkste. Je bouwt een stevigere basis voor alle aspecten in je leven. Daar hebben uiteindelijk je teamleden en je leidinggevende iets aan, maar ook je gezinsleden. En natuurlijk: vooral jijzelf.”
‹ Alle klantervaringen Middenmanagement I