Thema | leidinggeven voor beginnende schoolleiders |
Studietijd | 300 UUR; DOORLOOPTIJD 9 MAANDEN |
Start | DO 12 september 2024 |
Beschikbaarheid |
‘Plotseling’ is het zover: je hebt een leidende rol binnen je schoolorganisatie. Dan komt er veel op je af en wordt er veel van je gevraagd. Dankzij deze opleiding sta jij als schoolleider steviger in je schoenen.
De rol van scholen verandert en het ‘middenmanagement’ wordt belangrijker. Je taak reikt verder dan de zorg voor een optimaal leerklimaat. De school neemt inmiddels een centrale rol in een fijnmazig netwerk van onder andere leerlingen, docenten, ouders, MR en collega-leidinggevenden.
In dit speelveld komt een scala aan maatschappelijke vraagstukken samen en is verandering de norm geworden. Gecombineerd met de huidige schaarste op de arbeidsmarkt legt dit een grote verantwoordelijkheid op de schouders van de middenmanager binnen het onderwijs.
Herken je dit? Dan is deze opleiding precies wat je zoekt:
Tijdens 15 intensieve opleidingsdagen ga je aan de slag met je eigen praktijkvraagstuk. Dit doe je niet alleen: je werkt samen met je medestudenten, waarbij jullie elkaar feedback geven en diepgaande intervisie bedrijven.
Zo ontwikkel je jezelf niet alleen als mens en leider, maar help je tijdens je studie je organisatie verder.
ERVARINGEN VAN JE VOORGANGERS
-
- “Daarnaast vond ik het al eerder genoemde contact met de coach en docenten heel prettig. Zij prikken overal doorheen en stellen zúlke rake vragen.”
- “Middenmanagement is onmisbaar voor beginnende schoolleiders.”
- “De tijdsinvestering was haalbaar met een gezin van 3 kinderen.”
- “Op zoek gaan naar jezelf is niet makkelijk, maar wel noodzakelijk.”
Vraag hier onze digitale folder aan.
- Voor wie?
- Inhoud
- Resultaat
- Praktische info
- Werkwijze
- Trainers
- Inschrijven
- Docenten met leidinggevende of coördinerende taken (VO, MBO, HBO en WO)
- Startende middenmanagers (VO, MBO, HBO en WO)
Intake
Er gelden geen toelatingseisen. Het belangrijkste is dat je leidinggeeft (of wilt geven) aan een onderwijsteam. En gemotiveerd bent om je leidinggevende capaciteiten en vaardigheden verder te ontwikkelen.
Daarom start de opleiding met een telefonische intake, op basis van jouw aanmeld documenten. Dit is geen beoordeling, maar een onderzoekje: samen met de docent ontdek je of de opleiding jou en je organisatie genoeg opbrengt.
De intake duurt ongeveer 45 minuten. De volgende onderwerpen worden dan besproken:
- Je onderwijservaring
- Je leidinggevende capaciteiten en ontwikkelingsmogelijkheden
- Je motivatie en leerdoelen
- Je ervaring met samenwerken in teamverband
- De mate van vertaalbaarheid naar je huidige functie
- Je leervragen over de opleiding
Aan het einde van het gesprek hoor je of je bent toegelaten tot de opleiding.
In nauwe interactie met de leergroep maak je kennis met de jongste inzichten op het gebied van management en leiderschap. Gezamenlijk train je waardevolle vaardigheden en leer je deze toepassen, zoals gesprekstechnieken, onderhandelen, besluitvorming, omgaan met conflicten en veranderingsprocessen. Daarnaast dagen wij je uit om ‘jouw eigen tuintje om te spitten’. Aan de hand van verschillende casussen beproef je je persoonlijk leiderschap en communicatievaardigheden.
THEMA'S
- De schoolleider als persoon: Persoonlijk leiderschap, interactie en communicatie, leidinggeven aan teams en teamontwikkeling.
- Het beroep van de schoolleider als ambacht: Onderwijskundig leiderschap, leidinggeven aan leerprocessen,
gesprekken in het kader van personeelsbeleid, de rol van het midden
management, visie vertalen naar het team, beheersmatige aspecten.
- Het beroep van de schoolleider als ambacht: Onderwijskundig leiderschap, leidinggeven aan leerprocessen,
- De organisatie als werkcontext van de schoolleider: Schoolleiderschap in de praktijk, leidinggeven aan verandering,
beïnvloeden van cultuur, sturen van professionals, onderwijskundige
ontwikkelingen.
- De organisatie als werkcontext van de schoolleider: Schoolleiderschap in de praktijk, leidinggeven aan verandering,
Certificaat
Je ontvangt een certificaat van NSO-CNA wanneer je:
- 80% aanwezig bent bij de bijeenkomsten
- 100% aanwezig was bij de seminars
- Je voldoende voorbereidt en actieve inbreng hebt bij de bijeenkomsten
- Het praktijkproject uitvoert en een leerdocument en -arrangementen bijhoudt
- Een eindpresentatie houdt
Doorstromen naar de Master Educational Leadership (MEL)
Wil je jezelf ná de middenmanagement-opleiding verder professionaliseren als schoolleider of onderwijsmanager? In een bredere context en met meer theoretische verdieping? Dan kun je in principe doorstromen naar de Master Educational Leadership. Je doorloopt dan de gewone toelatingsprocedure. Alumni van de opleiding Middenmanagement ontvangen géén vrijstellingen in deze opleiding; wel houden we zoveel als mogelijk rekening met je eerdere (leer-) ervaringen.
- De opleidingsdagen vinden plaats in ons Onderwijscentrum in Diemen.
- De investeringskosten voor deze opleiding (studiejaar 2024-2025) bedragen:
- € 5.665,00 opleidingskosten
- € 1.110,00 verblijfs- en arrangementskosten
- De investeringskosten voor deze opleiding (studiejaar 2024-2025) bedragen:
- Tijdens de opleiding maak je gebruikt van een digitale leeromgeving (DLO).
- Literatuur: op de digitale leeromgeving staat vermeld welke literatuur er nodig is en deze dien je zelf aan te schaffen.
De opleiding Middenmanagement duurt ca. negen maanden. Er zijn vijftien opleidingsdagen, verdeeld over drie tweedaagse seminars op donderdag en vrijdag en negen bijeenkomsten op vrijdag van 9.30 tot 16.30 uur.
De studielast is circa 300 uur. Behalve de contacttijd van vijftien opleidingsdagen moet je rekening houden met zelfstudietijd van 140 uur voor inlezen, voorbereiden en het uitvoeren van opdrachten, en circa veertien dagdelen voor het uitvoeren van een leerproject in de eigen praktijk.
MEER INFORMATIE
NSO-CNA Onderwijsbureau • T 020 568 2030 • E info@nso-cna.nl
GERICHT OP JOUW VRAAGSTUKKEN
Deze opleiding is gericht op de vraagstukken waar jij nu tegenaan loopt. Want beginnen met leidinggeven in het onderwijs is pittig. Je hebt nu vooral behoefte aan houvast: hoe ga ik om met de praktijksituaties die ik nú tegenkom.
WERKEN IN EEN LEERGROEP
Je volgt deze opleiding in een trainingsgroep van maximaal twintig deelnemers. Die wordt verdeeld in leergroepen van vijf personen. Met jouw leergroep trek je straks intensief op: samen met hen werk je aan
opdrachten, je geeft feedback op elkaars werk en je hebt diepgaande intervisiebijeenkomsten.
WERKEN AAN JE EIGEN PRAKTIJKPROJECT
Het blijft niet bij theorie en voorbeeldcasussen; ervaren schoolleiders en trainers toetsen je vaardigheden óók aan je eigen praktijkproject. Zo breng je al tijdens het leren je eigen schoolorganisatie verder. Aan het einde van de opleiding presenteer je het resultaat hiervan. Evenals je persoonlijke leerproces.
HET DOCENTENTEAM WORDT GEVORMD DOOR:
- Elvira Geurts
- Sacha Bakker
- Bart Schipmölder
- Roel van Lanen
- Harry Mauw
- Pim Visser (opleidingscoördinator)