Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Middenmanagement I

Themaleidinggeven voor beginnende schoolleiders
Studietijd300 UUR; DOORLOOPTIJD 9 MAANDEN
StartDO 12 september 2024
Beschikbaarheid

‘Plotseling’ is het zover: je hebt een leidende rol binnen je schoolorganisatie. Dan komt er veel op je af en wordt er veel van je gevraagd. Dankzij deze opleiding sta jij als schoolleider steviger in je schoenen.

De rol van scholen verandert en het ‘middenmanagement’ wordt belangrijker. Je taak reikt verder dan de zorg voor een optimaal leerklimaat. De school neemt inmiddels een centrale rol in een fijnmazig netwerk van onder andere leerlingen, docenten, ouders, MR en collega-leidinggevenden.

In dit speelveld komt een scala aan maatschappelijke vraagstukken samen en is verandering de norm geworden. Gecombineerd met de huidige schaarste op de arbeidsmarkt legt dit een grote verantwoordelijkheid op de schouders van de middenmanager binnen het onderwijs.

Herken je dit? Dan is deze opleiding precies wat je zoekt:

Tijdens 15 intensieve opleidingsdagen ga je aan de slag met je eigen praktijkvraagstuk. Dit doe je niet alleen: je werkt samen met je medestudenten, waarbij jullie elkaar feedback geven en diepgaande intervisie bedrijven.

Zo ontwikkel je jezelf niet alleen als mens en leider, maar help je tijdens je studie je organisatie verder.

 

 

ERVARINGEN VAN JE VOORGANGERS

Vraag hier onze digitale folder aan.

Middenmanagement I is bedoeld voor:

  • Docenten met leidinggevende of coördinerende taken (VO, MBO, HBO en WO)

  • Startende middenmanagers (VO, MBO, HBO en WO)


Intake


Er gelden geen toelatingseisen. Het belangrijkste is dat je leidinggeeft (of wilt geven) aan een onderwijsteam. En gemotiveerd bent om je leidinggevende capaciteiten en vaardigheden verder te ontwikkelen.

Daarom start de opleiding met een telefonische intake, op basis van jouw aanmeld documenten. Dit is geen beoordeling, maar een onderzoekje: samen met de docent ontdek je of de opleiding jou en je organisatie genoeg opbrengt.

De intake duurt ongeveer 45 minuten. De volgende onderwerpen worden dan besproken:

  • Je onderwijservaring

  • Je leidinggevende capaciteiten en ontwikkelingsmogelijkheden

  • Je motivatie en leerdoelen

  • Je ervaring met samenwerken in teamverband

  • De mate van vertaalbaarheid naar je huidige functie

  • Je leervragen over de opleiding


Aan het einde van het gesprek hoor je of je bent toegelaten tot de opleiding.
Doceren is een vak, managen evenzo. In de opleiding Middenmanagement reiken wij je de instrumenten aan om gemotiveerd en effectief te kunnen opereren. Gedurende negen maanden werken de deelnemers samen aan hun kennis, vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling. In de leergroepen worden praktijkvoorbeelden getoetst en aangevuld met theorie, instrumenten en ervaringen, waarna je de individuele oplossing in de praktijk verbetert. De opleiding begint met een tweedaags startseminar.

In nauwe interactie met de leergroep maak je kennis met de jongste inzichten op het gebied van management en leiderschap. Gezamenlijk train je waardevolle vaardigheden en leer je deze toepassen, zoals gesprekstechnieken, onderhandelen, besluitvorming, omgaan met conflicten en veranderingsprocessen. Daarnaast dagen wij je uit om ‘jouw eigen tuintje om te spitten’. Aan de hand van verschillende casussen beproef je je persoonlijk leiderschap en communicatievaardigheden.

Ervaren schoolleiders en trainers toetsen deze vervolgens met je aan de theorie en in jouw eigen praktijkproject. Aan het eind van de opleiding presenteer je het resultaat van dit project en je persoonlijk leerproces in een manifestatie, aan een gehoor van genodigden.




THEMA'S









    • De schoolleider als persoon: Persoonlijk leiderschap, interactie en communicatie, leidinggeven aan teams en teamontwikkeling.







    • Het beroep van de schoolleider als ambacht: Onderwijskundig leiderschap, leidinggeven aan leerprocessen,
      gesprekken in het kader van personeelsbeleid, de rol van het midden­
      management, visie vertalen naar het team, beheersmatige aspecten.







    • De organisatie als werkcontext van de schoolleider: Schoolleiderschap in de praktijk, leidinggeven aan verandering,
      beïnvloeden van cultuur, sturen van professionals, onderwijskundige
      ontwikkelingen.







Je verdiept je managementkennis en ­vaardigheden. Tegelijkertijd werk je aan je persoonlijke ontwikkeling als schoolleider. Na afronding ontvang je een certificaat en heb je een uitstekende uitgangspositie om door te groeien naar of in een managementfunctie in het onderwijs.

Certificaat


Je ontvangt een certificaat van NSO-CNA wanneer je:

  • 80% aanwezig bent bij de bijeenkomsten

  • 100% aanwezig was bij de seminars

  • Je voldoende voorbereidt en actieve inbreng hebt bij de bijeenkomsten

  • Het praktijkproject uitvoert en een leerdocument en -arrangementen bijhoudt

  • Een eindpresentatie houdt


Doorstromen naar de Master Educational Leadership (MEL)


Wil je jezelf ná de middenmanagement-opleiding verder professionaliseren als schoolleider of onderwijsmanager? In een bredere context en met meer theoretische verdieping? Dan kun je in principe doorstromen naar de Master Educational Leadership. Je doorloopt dan de gewone toelatingsprocedure. Alumni van de opleiding Middenmanagement ontvangen géén vrijstellingen in deze opleiding; wel houden we zoveel als mogelijk rekening met je eerdere (leer-) ervaringen.




    • De investeringskosten voor deze opleiding (studiejaar 2024-2025) bedragen:



        • € 5.665,00 opleidingskosten







        • € 1.110,00 verblijfs- en arrangementskosten











    • Tijdens de opleiding maak je gebruikt van een digitale leeromgeving (DLO).







    • Literatuur: op de digitale leeromgeving staat vermeld welke literatuur er nodig is en deze dien je zelf aan te schaffen.




De opleiding Middenmanagement duurt ca. negen maanden. Er zijn vijftien opleidingsdagen, verdeeld over drie tweedaagse seminars op donderdag en vrijdag en negen bijeenkomsten op vrijdag van 9.30 tot 16.30 uur.

De studielast is circa 300 uur. Behalve de contacttijd van vijftien opleidingsdagen moet je rekening houden met zelfstudietijd van 140 uur voor inlezen, voorbereiden en het uitvoeren van opdrachten, en circa veertien dagdelen voor het uitvoeren van een leerproject in de eigen praktijk.

 

MEER INFORMATIE


NSO-CNA Onderwijsbureau • T 020 568 2030 • E info@nso-cna.nl

Algemene voorwaarden

GERICHT OP JOUW VRAAGSTUKKEN


Deze opleiding is gericht op de vraagstukken waar jij nu tegenaan loopt. Want beginnen met leidinggeven in het onderwijs is pittig. Je hebt nu vooral behoefte aan houvast: hoe ga ik om met de praktijksituaties die ik nú tegenkom.

 

WERKEN IN EEN LEERGROEP


Je volgt deze opleiding in een trainingsgroep van maximaal twintig deelnemers. Die wordt verdeeld in leergroepen van vijf personen. Met jouw leergroep trek je straks intensief op: samen met hen werk je aan
opdrachten, je geeft feedback op elkaars werk en je hebt diepgaande intervisiebijeenkomsten.

 

WERKEN AAN JE EIGEN PRAKTIJKPROJECT


Het blijft niet bij theorie en voorbeeldcasussen; ervaren schoolleiders en trainers toetsen je vaardigheden óók aan je eigen praktijkproject. Zo breng je al tijdens het leren je eigen schoolorganisatie verder. Aan het einde van de opleiding presenteer je het resultaat hiervan. Evenals je persoonlijke leerproces.

HET DOCENTENTEAM WORDT GEVORMD DOOR:


form
Spring naar toolbar