Functie: Conrector
Opleiding: Projectmanagement in de school
Waarom wilde je de opleiding ‘Projectmanagement in de school gericht op Kwaliteitsverbetering’ volgen?
“Een van mijn collega’s had net een opleiding bij NSO-CNA afgerond. Zij was enthousiast over de kwaliteit ervan.
Ze vertelde ook over de opleiding Projectmanagement in de school gericht op Kwaliteitsverbetering. Deze was voor mij en een andere collega ideaal, ook met het oog op naderende inspectiebezoeken.
Daarnaast ben ik zelf auditor bij mbo-scholen en andere VAVO’s. De kennis zou ik ook daarbij goed kunnen gebruiken, leek me.”
Wat vond je van de opleiding?
“Heel interessant. Met name wanneer het ging over het leiderschap dat je nodig hebt bij dit soort processen.
Concreet bedoel ik daarmee: hoe je zelf in het proces staat, wat het met je doet en wat je veroorzaakt bij anderen. Want daarmee maak je het verschil. Dan kom je er ook achter of datgene wat je wilt verbeteren, wel echt op te lossen is met een project.
Daar kwam ik achter bij het project dat ik als praktijkopdracht tijdens de module op mijn school uitvoerde. Ik had een plan bedacht om collegiale consultatie in de organisatie te brengen. Maar dat plan werkte niet. Wat ik wilde, bleek helemaal niet projectmatig op te lossen.
Voor mij was dat de grote winst van deze opleiding: het inzicht dat ik te snel van start gegaan was. Dat ik meer tijd had moeten nemen om te onderzoeken wat het probleem precies was, en wat dan de oplossing zou kunnen zijn.
Dit besef werkt nu door in onze organisatie. Namelijk dat om collegiale consultatie te bevorderen, het belangrijk is om te faciliteren, te stimuleren en ervoor open te staan voor wanneer dingen niet goed gaan. En dat je als MT dit ook deelt. Evenals waar je mee bezig bent. Zo geef je zelf het goede voorbeeld. Dat draagt meer bij aan verandering en een lerende organisatie dan wanneer je denkt: ‘Ik leg het bij de docenten neer, dan gaat het wel.”
Wat moeten anderen nog meer weten over deze opleiding?
“Dat je het huiswerk niet moet onderschatten! Er zijn slechts 5 bijeenkomsten. Maar ik realiseerde me van tevoren niet dat ik er buiten die dagen zo druk mee bezig zou zijn. Dat ik bijvoorbeeld een projectplan moest schrijven en dat vervolgens uitvoeren in mijn eigen school. Én dat er een forse toets aan vastzit.
Achteraf ben ik er blij mee; juist door al dat werk heb ik er zo veel aan gehad. Maar dat ging soms al vloekend en tierend, haha!
Daarnaast: je zult ontdekken dat de praktijk weerbarstiger is dan je denkt. Niet alleen ik, meerderen liep ertegenaan dat je met een prachtig projectplan niet altijd bereikt wat je voor ogen had.”
Zou je Projectmanagement in de school gericht op Kwaliteitsverbetering aanbevelen bij anderen?
“Ja, maar weet dus dat je er tijd in moet steken!
Je leert projectmatig werken, maar ook wanneer je dat juist níet moet doen. Evenals welke andere manieren er zijn om veranderingen in je organisatie tot stand te brengen.
In mijn geval leverde het project dat ik bedacht heb, dus zeker iets op. Alleen niet wat ik dacht. Bij nieuwe projecten neem ik nu de tijd om de vraag goed helder te krijgen. En of datgene wat we bedenken daar wel de oplossing voor is. Bezint, eer ge begint!”
‹ Alle klantervaringen Projectmanagement in de school gericht op kwaliteitsverbetering