Gratis leiderschapsatelier
3 april 2019
Doe jij ook mee?
Schrijf je nu in!

Kies jij voor de ‘MEM’ of de ‘MIL’?

NSO-CNA biedt 2 masteropleidingen:

Beide zijn NVAO-geaccrediteerd. Beide leveren je een officiële master-titel op. Inhoudelijk zijn ze vergelijkbaar.

Maar verschillen zijn er ook: de MEM is modulair opgebouwd. Je kiest zelf welke module je wanneer volgt. En hoe lang je over de opleiding doet (tot 5 jaar). De MIL is daarentegen een vastomlijnd traject van 2 jaar.

Dus… welke master-opleiding kies jij? Om je te helpen, vroegen we 2 master-studenten waarom zij voor de MEM of juist de MIL kozen.

Aan het woord zijn MIL-student Patrick Colli (opleidingsmanager bij het ROC Horizon College) en MEM-student Martine Teertstra (schoolleider bij het IJburg College).

Patrick (MIL)

vs.

Martine (MEM)

Waarom koos je voor de MIL, of juist voor de MEM?

Patrick: “Uit zelfbescherming! Haha! Ik ken mezelf: als ik zelf mag kiezen welke module ik wanneer doe, schuif ik het voor me uit. Bij de MIL ga je met de groep mee. En na 2 jaar ben je klaar.

Wat bij mij ook meespeelde: bij de MIL volg je de opleiding met een vaste groep. Dat vind ik prettig.”

Martine: “De modulaire opzet past bij mijn leven. Ik heb kleine kinderen en een voltijd baan. Het lukt me nooit om een vast traject van 2 jaar te volgen. Bij de MEM kies ik zelf wanneer ik welke module volg, over een periode van 5 jaar.

Het is wel zo: áls je eenmaal aan een module begint, zijn de eisen hoog. Dan moet je die module ook binnen de tijd afronden. Dat is streng, maar wel een goede stok achter de deur.”

Wist je dat NSO-CNA 2 masters aanbiedt?

Patrick: “Ja. Ik heb beide ook vergeleken. De inhoud is erg gelijk. Het was echt de opzet die mij voor de MIL deed kiezen.

Bovendien: mocht ik een extra keuzemodule willen volgen, kan dat ook naast of ná de MIL.”

Martine: “Ja. Ook voor mij geldt dat de opzet van de opleiding de doorslag gaf.”

Hoe bevalt de master?

Patrick: “Heel goed. Dat heeft ook veel te maken met de docenten: die zijn kundig, bereikbaar en bereiden hun lessen goed voor.

Wat de inhoud betreft: die sluit goed aan op mijn praktijk. Er is veel vrijheid om bij opdrachten kwesties van mijn eigen school te pakken.

Zo zijn we op het ROC veel bezig met teamontwikkeling en eigenaarschap. Vanuit de opleiding kreeg ik hele gerichte theorie en handvatten om dat goed aan te vliegen.”

Martine:“Heel goed. Iedere bijeenkomst gaat over iets waar ik mee bezig ben.

Ik kies de modules heel bewust: als er bij ons een specifiek onderwerp speelt, kies ik daar een relevante module bij.

Zo is nu bijvoorbeeld onze omgang met de omgeving van de school actueel. Dus meldde ik me aan voor de module ‘School en omgeving’.”

Zou je jouw master aanbevelen bij anderen?

Patrick: “Nou en of. De MIL verrijkt je enorm als schoolleider.

Het helpt je ook om uit het ‘nu’ te komen: een intensieve opleiding als deze biedt je de gelegenheid om even uit de waan van de dag te stappen. En op een ander niveau na te denken over wat je wilt veranderen, hóe je dat gaat doen en op welke termijn.

Jij groeit als schoolleider, en je school groeit mee.”

Martine: “Zeker. Met name om de combinatie theorie en praktijk, wat het handelsmerk is voor alle opleidingen van NSO-CNA.

Ik heb ook gekeken naar andere opleiders. Maar daar vond ik het steeds te theoretisch. Teveel de collegebanken in, terwijl ik nu juist de praktijk in wilde.

Dat biedt NSO-CNA in overvloed: een stevige theoretische basis, die je continu toepast in je eigen praktijk.”