Bart Schipmölder, 21 april 2018

Een interview met docent Strategische Bedrijfsvoering John Schreijer.
John Schreijer begon zijn onderwijsloopbaan in de jaren 70 als docent Wiskunde. Het duurde niet lang voordat hij doorgroeide naar een leidinggevende rol: als 27-jarige kreeg hij als conrector de taak een nieuwe VWO-afdeling in te richten. In die tijd was er echter nog geen NSO-CNA…
John: “Als beginnend leidinggevende werd ik natuurlijk ook geconfronteerd met mezelf. Schoolleider zijn deed ik vanuit intuïtie en, jong als ik toen was, vol lef en met nieuwe onderwijsideeën.”
Scholing op gebied van schoolleiderschap was er nog niet. Dat belette John niet om zichzelf toch intensief te scholen, van bedrijfskunde tot persoonlijke leiderschapsontwikkeling. Lees verder ›
Charles Engelen, 31 januari 2019
Onzekere tijden
Het zijn onzekere tijden. Ik hoor het regelmatig en ik ervaar het zelf ook. Instabiliteit in Europa of zelfs de wereld, doet de economie het nu wel of niet, de kloof tussen politiek en burger die groter wordt, stakingen in het onderwijs, gele hesjes, terrorisme, verkiezingen op handen (‘De belangrijkste ooit” zeggen sommigen), en ga zo maar door.
Met de toekomst bezig zijn
Lastig om in zo’n tijdgewricht bezig te zijn met de toekomst, toch? Lees verder ›
Catrien Mesman, 19 december 2018
EEN KERSTBLOG
Wie herinnert zich niet het kerstverhaal dat die ene fijne meester altijd vertelde op de laatste schooldag voor de kerstvakantie? Dat verhaal dat begon met een en al treurnis? Dat je na tien minuten dacht: ‘Dit komt nooit meer goed.’? En dat het dan toch goed kwam? En dat de slechterik eigenlijk niet zo slecht was? En dat er een les voor ons allen in zat? Zulke verhalen maak ik in mijn werk als opleider en coach regelmatig mee. Lees verder ›
Brigit Verbeek, 10 december 2018
NSO-CNA verzorgde in de eerste week van december 2018 een Oriëntatie op leiderschap en een op maat gemaakt programma Schoolleider Basisbekwaam voor de medewerkers van de Stichting RK Centraal Schoolbestuur Curaçao. Namens NSO-CNA reisden Brigit Verbeek en Frans Grobbe af naar Willemstad. Voor hun een kans om hun cultureel schakelvermogen, ofwel hun interculturele competentie, te ontwikkelen. Brigit geeft in deze blog een korte impressie van deze enerverende en inspirerende ervaring. Lees verder ›
Bart Schipmölder, 15 november 2018
De Peter Karstanje lezing
Op 16 januari vierde NSO-CNA het 30-jarig bestaan met een groot jubileumcongres in het teken van Leidinggeven aan Onderwijsvernieuwing. Tijdens dit congres is de tweede Peter Karstanje-lezing gehouden. Peter Karstanje is samen met Fons van Wieringen oprichter van de Nederlandse School voor Onderwijsmanagement (NSO), en was 20 jaar directeur. Peter is vlak na zijn terugtreden als directeur in 2012 overleden. Wij zijn hem nog steeds dankbaar voor zijn onnavolgbare inzet en passie voor NSO en de kwaliteit van onderwijsmanagement in Nederland.
Babs Sirach
In de Peter Karstanje-lezing verzorgt een oud student van NSO-CNA een voordracht over leiderschap en onderwijsvernieuwing op zijn of haar school. Wij zijn heel blij dat op 16 januari de lezing gegeven is door Babs Sirach, schoolleider Spinoza20first. Een nieuwe brede scholengemeenschap in Amsterdam en het Dalton zusje van het Spinoza Lyceum. Bart Schipmölder sprak eerder met haar over haar geleerde lessen. Lees verder ›
Maarten Thissen, 4 november 2018
Zou je het doen? Je krijgt een vraag van een groepje docenten van verschillende scholen in de stad of ze in jouw school een leerbijeenkomst kunnen organiseren. Voor docenten door docenten. O ja, ze willen niet huren, want ze hebben geen budget, maar wel gebruik maken van de aula en een paar lokalen. En als je koffie en thee beschikbaar wil stellen is dat zeer welkom. Alsof je het nog niet druk genoeg had.. Lees verder ›
Frans Grobbe, 23 oktober 2018
Ja, dat is toch wel écht iets anders vinden ze, werken in de grote stad. Veertien schoolleiders uit Oslo zijn bij ons aangeschoven. Ze vertellen over hun werk en zijn nieuwsgierig naar collega’s in Amsterdam en andere grote steden in Nederland. Hoe kan het toch dat een goed schoolklimaat niet altijd effect heeft op de leeropbrengsten? Hoe gaan schoolcultuur en straatcultuur samen en hoe maken we meer gebruik van alle mogelijkheden die de grote stad onze leerlingen biedt? Met wie werk jij allemaal samen rond de school en hoe gaat dat? Hoe divers zijn de teams op jullie school en wat wordt daarbij van de schoolleider verwacht? Lees verder ›
Ilse van Hal, 2 oktober 2018
Stop de tijd!
Met de tong op de schoenen halen we massaal de vakantie weer: onderwijzend Nederland werkt zich in blokken van 8-10 weken het snot voor de ogen, om vervolgens in gestrekte houding de eerste dagen van de vakantie bij te komen.
Ook ik eindig elke keer weer op die bank ….na een dag of wat afkick verschijnselen die gepaard gaan met het staren naar eindeloze etappes van de tour de France en lusteloos mijn timeline van Facebook, Twitter én Instagram door scrollen, beland ik in een ander, wat rustiger tempo.
Lees verder ›
Ton ten Broeke, 8 oktober 2018
Op 7 november organiseert NSO-CNA haar jaarlijkse inspiratiedag. Deze keer over de strategische rol van de schoolleider. Ton ten Broeke verzorgt deze dag een workshop over deze rol en de vraag of de schoolleider eigenlijk wel in control kan zijn. Hij schreef een blog om het thema vast wat op te warmen. Lees verder ›
Bart Schipmölder, 21 januari 2019
Openingstoespraak van ons jubileumcongres
Beste studenten, alumni, docenten en onderwijsbelangstellenden, van harte welkom op ons jubileumcongres. Te gek dat we met zoveel mensen betrokken bij en met hart voor het onderwijs vandaag in gesprek kunnen over leiderschap en onderwijsvernieuwing.
Eerst even dit!
Lees verder ›
Pagina 16 van 18«‹...10...1415161718›