Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

OECD: Teaching and Learning International Survey

Ewout van Luijk, 25 juni 2019

 

De PISA-test van de OESO is in het onderwijs een bekend fenomeen. En ook van de TIMSS en de PIRLS heb je waarschijnlijk wel eens gehoord. Maar wist je dat de OESO ook elke vijf jaar een internationaal onderzoek uitvoert naar het presteren en leren van docenten en schoolleiders? De TALIS: Teaching and Learning International Survey. De jongste editie van dit onderzoek is onlangs uitgekomen. In dit rapport lees je de belangrijkste bevindingen. Lees verder ›

Deel dit bericht

Boekrecensie: Naar gedeeld leiderschap – Koen Marichal en Karen Wouters

Bart Schipmölder, 14 juni 2019

Bart SchipmölderNaar gedeeld leiderschap Koen Marichal en Karen Wouters las het boek ‘Naar gedeeld leiderschap’ van Koen Marichal en Karen Wouters en schreef er onderstaande blog over. Lees verder ›

Deel dit bericht

Boekrecensie: De kracht van niet-weten – Louis Steeman

Bart Schipmölder, 14 juni 2019

 

Ruimte voor ontwikkelingKracht van het niet weten Louis Steeman

Louis Steeman, docent bij NSO-CNA, schreef een prachtig en nabij boek over de transformatie die gaande is in het onderwijs: De kracht van niet-weten. Hij beschrijft de perspectiefwisseling van de leerling als object in een onderwijsprogramma naar de leerling als eigenaar van zijn eigen ontwikkeling. Van gehoorzaamheid aan de protocollen, de in het verleden vastlegde regels over de wegen waarlangs leren moet verlopen, naar veel meer ontwikkelingsgericht onderwijs, waarin dat wat zich bij de leerling wil ontwikkelen ook de ruimte krijgt en ondersteund wordt. Lees verder ›

Deel dit bericht

Kleur bekennen

Kiki Verbeek, 5 juni 2019

11 essays over leiderschap NSO-CNA

In juni 2019 verscheen een nieuwe bundel met essays over leiderschap, geschreven door studenten van de opleiding Persoonlijk Leiderschap. Kiki Verbeek begeleidt deze studenten daarbij. In dit blog schrijft ze over het belang van schrijven voor leiderschapsontwikkeling: ‘Kleur bekennen’. Lees verder ›

Deel dit bericht

Helpt praten over leiderschap als het leiderschap onderdeel van het probleem is?

Jolanda en Ewout van Luijk, 29 mei 2019

De doNSO-CNA Docentendag 20 meicentendag van NSO-CNA Leiderschapsacademie op 20 mei 2019 stond in het teken van gedeeld leiderschap en teacher leadership. Eerst nam Koen Marichal ons mee in zijn onderzoek naar en praktijkervaringen over gedeeld leiderschap. Daarna presenteerde Marco Snoek de bevindingen uit het onderzoek naar teacher leadership dat hij samen met Inge Andersen en Frank Hulsbos uitvoerde. De presentatie van beide gasten hielp ons om onze ideeën en overtuigingen over deze nieuwe vormen van leiderschap te scherpen. Tegelijkertijd maken beide verhalen duidelijk dat een overgang naar meer gedeelde en gespreide vormen van leiderschap bij uitstek vraagt om een heldere visie op leiderschap binnen een organisatie. ‘Maar helpt praten over leiderschap als leiderschap onderdeel van het probleem is?’ zo vroeg Koen zich af. Lees verder ›

Deel dit bericht

Stevig staan en bewegingsvrijheid ervaren

Gerritjan van Luin & Freerk Wortelboer, 17 mei 2019

Werken aan je professionele identiteit

Paulien werd als succesvol directeur door haar bestuurder gevraagd om tijdelijk het directeurschap van een andere school van de stichting waar te nemen. Daar liep de procedure voor de nieuwe directeur nog volop. Ze deed dat voortvarend zoals ze alles in haar leven voortvarend had aangepakt. Na een half jaar voelde ze zich zo moe dat ze nauwelijks nog op de been kon blijven. Ze vertelde dat ze geen verbinding meer had met het ondernemerschap dat zo bij haar paste, het was alleen nog maar buffelen. Waardering voor dat harde werken bleef trouwens uit. Waarom was ze eigenlijk op het verzoek ingegaan? Die vermaledijde loyaliteit toch ook! Lees verder ›

Deel dit bericht

School kan veel interessanter

Bart Schipmölder, 10 november 2017

Op woensdag 13 januari 2016 vond de tweede editie van Talkx plaats, een sprekersevent door kinderen van de basisschool. In dit fragment spreekt Eva van der Velden (13) zich uit over het verschil tussen de basisschool en de middelbare. Het is niet meer zo interessant, het zou veel leuker kunnen!

https://www.youtube.com/watch?v=yv329BUneIQ  

 

Deel dit bericht

Door de mand vallen?

Diana Bevers, 29 april 2019

Dit essay is geschreven door Diana Bevers, als opdracht voor de opleiding Persoonlijk Leiderschap. Dit essay is de eerste uit de bundel van 11 essays over leiderschap die je hier gratis kunt aanvragen.

Hoe de moed om je kwetsbaarheid te tonen je helpt een betere leidinggevende te zijn

Elke keer als ik een vergadering voorzat, een beleidsstuk schreef, een presentatie gaf, dan dacht ik: “Nu val ik door de mand, ik word ontmaskerd. Nu wordt duidelijk dat ik niks kan.” Dan voelde ik mij echt elke keer een bedrieger als mensen toch enthousiast werden over mijn verhaal en complimenten maakten over mijn leiderschap. Ze moesten eens weten….. Lees verder ›

Deel dit bericht

De kwetsbare leider: een krijger?

Bart Schipmölder, 5 december 2018

In de lijstjes met aanbevelingen voor goed leiderschap komt de eigenschap ‘kwetsbaarheid’ vaak voor. Waarom eigenlijk? En wat ís een kwetsbare leider? Die vragen probeer ik in deze blog te beantwoorden.

Waarom is kwetsbaarheid belangrijk? Brené Brown zegt: ‘Kwetsbaarheid is de beste manier om van je potentieel gebruik te maken en echte verbindingen met anderen aan te gaan.’

In een recent artikel in Trouw onderstrepen de auteurs eveneens de noodzaak van kwetsbaarheid1. Zij stellen dat deze tijd ‘vraagt om een heel nieuwe levenskunst, waarin we kwetsbaar durven zijn, en oncontroleerbaarheid – ook het tragische in het leven – onder ogen zien en zelfs beamen.’

Lees verder ›

Deel dit bericht

Samen organiseren van een geslaagd congres

Bart Schipmölder, 21 januari 2019

NSO-CNA Jubileumcongres 16 januari 2019Door: Ewout van Luijk

Het congres zit erop! Met een trots gevoel kijken wij als bureau van NSO-CNA terug op een mooie dag. Maanden van voorbereiding gingen aan deze dag vooraf en je mag gerust weten dat het voor ons best spannend was. Het organiseren van een groot jubileumcongres voor ruim 250 deelnemers is niet iets wat wij regelmatig doen. Maar onder de titel “Metamorfose – Leidinggeven aan onderwijsvernieuwing” hebben we een inhoudelijk en divers programma weten neer te zetten, waarin drie vragen centraal stonden: Voor welke metamorfose staat het onderwijs? Welke metamorfose betekent dat voor de school? En welke metamorfose vraagt dat van de schoolleider? Lees verder ›

Deel dit bericht
Spring naar toolbar