Persoonlijk Leiderschap
start 25 september 2019

Stuurkunst: het is maar waar je naar kijkt!

Bart Schipmölder, 5 september 2018

Staan bij het samenwerken in jouw team de resultaten centraal? En wat gebeurt er met de samenwerking als deze resultaten even tegenvallen of als de samenwerking niet is zoals je die zou willen? Durven jullie dan de zere plekken te benoemen of bewaken jullie liever de goede vrede in het team? Hou je patronen in stand of krijg je het collectief zover dat ze deze doorbreken? Hoe geef je als leidinggevende sturing aan dat gesprek? Benoemen van wat je waarneemt in de samenwerking binnen het team, zonder oordeel, is dan nodig, Dat blijkt echter nog niet zo makkelijk en daarover gaat deze blog. Lees verder ›

Deel dit bericht

Kan jij het ‘op je theewater’? Je kunt er ook echt over nadenken

Charles Engelen, 31 augustus 2020

Of het nu in de gaten hebt of niet: als schoolleider heb je aan de lopende band te maken met strategische vragen. Vragen die gaan over de ontwikkelingen in de (nabije) toekomst, 3 tot 5 jaar, en waar je op de een of andere manier mee moet zien om te gaan. Wetgeving verandert, en daarmee ook bekostiging, de technologische ontwikkelingen denderen door, vergeet vooral dit Corona-virus niet. En inmiddels zitten scholen in de omgeving niet stil. In de module Omgevingsgericht Leiderschap, één van de kernmodules van de Master of Educational Management, werken studenten systematisch aan strategische vragen die spelen op hun school. En die bijna altijd betrekking hebben op het voortbestaan van hun school op de middellange termijn. En die soms vragen om drastische maatregelen. Lees verder ›

Deel dit bericht

De staat van het onderwijs en schoolleiderschap

Bart Schipmölder, 14 april 2017

Op 12 april 2017 verscheen de rapportage van de inspectie over ‘Staat van het Onderwijs 2015/2016’. Gelijktijdig publiceerde de VO-Raad en AVS ‘de Staat van de Schoolleider’. In deze ‘Staat’ staan veel mooie voorbeelden van schoolleiders die het verschil maken, die energie uitstralen en anderen inspireren: vier ‘scholen die  stralen’: Han van Beek, Hanneke Blom, Robert Everink en Gert-Jan van der Molen zijn schoolleiders die een podium krijgen. Een citaat waar wij ons helemaal in kunnen vinden: ‘de scholing van leraren krijgt veel prioriteit van de overheid, maar ik denk dat het ook belangrijk is om te investeren in de professionalisering van schoolleiders.’ en ‘Schoolleider zijn is een vak.’ Kortom: echte waardering voor de schoolleider!

In ‘Staat van het onderwijs’ constateren de schrijvers dat het de laatste tijd moeilijker blijkt te worden het hoge opleidingsniveau over de volle breedte vast te houden. We raken talent kwijt! In de analyse stellen zij vast dat dit komt doordat (1) leerlingen met laagopgeleide ouders onvoldoende kansen hebben om zich te ontwikkelen en (2) er te grote verschillen zijn tussen scholen. In Nederland hebben we de grootste verschillen tussen middelbare scholen.

Als oplossingsrichting suggereert inspecteur Vogelzang dat de inspectie met het vernieuwde toezicht besturen en scholen wil gaan stimuleren een echte kwaliteitscultuur te ontwikkelen, waardoor zij volgens hun eigen inzichten de onderwijskwaliteit op een hoger plan kunnen brengen. En dat het zal helpen dat beter dan voorheen de verschillen tussen scholen inzichtelijk zijn. Elk bestuur, elke school en elke regio zou nader kunnen analyseren waar kansen voor verbetering liggen.
Het fundament is volgens haar ‘de combinatie van goede leraren, goede schoolleiders en goede bestuurders’. Hier zijn wij bij NSO-CNA het hartsgrondig mee eens, dat vraagt dan wel willen investeren!

Beide documenten zijn de moeite van het lezen zeer waard.

Deel dit bericht

Catrien Mesman neemt afscheid van NSO-CNA

Bart Schipmölder, 2 september 2018

 

“Oma, je hebt toch heel lang gewerkt om het onderwijs in Nederland te verbeteren?”
“Dat klopt!”
“Nou, dat is dan niet zo goed gelukt…”

Catrien Mesman, docent NSO-CNAAldus de kleindochter van Catrien Mesman. Catrien is al 16 jaar opleider en adviseur bij NSO-CNA. Nog even en ze geniet van een welverdiend pensioen. In januari 2019 zwaait ze af, op ons jubileumcongres. Een goed moment dus om haar aan de tand te voelen over haar carrière en de toekomst van het schoolleidersvak.

Een pittige opmerking van je kleindochter…

Lees verder ›

Deel dit bericht

Studiemiddag Onderwijsinspectie voor schoolleiders

Bart Schipmölder, 25 april 2019

Onderwijskundig leiderschap speelt een cruciale rol in de kwaliteit van onderwijs

Studiemiddag Onderwijsinspectie

Op 24 april 2019 organiseerden NSO-CNA Leiderschapsacademie en de Onderwijsinspectie een studiemiddag over de wijze van toezicht door de Inspectie en de rol van de schoolleider daarin. Jos Verkroost en Bert Lichtenberg, beiden strategisch inspecteur bij de Onderwijsinspectie, namen een twintigtal van onze schoolleiders in opleiding mee in de ontwikkeling van schoolgericht naar bestuursgericht toezicht. Lees verder ›

Deel dit bericht

Ben je de crisis al vergeten? Is die voorbij dan? Hoe we elkaar gek kunnen maken!

Bart Schipmölder, 12 juni 2020

Een terugblik

School dichtDe afgelopen maanden hebben veel mensen heel veel werk verzet, moesten ouders ineens werk combineren met de opvang van en het onderwijs aan hun kinderen, waren er zorgen over onze gezondheid en moesten we wennen aan een compleet nieuwe manier van samenleven. Omdat de noodzaak tot aanpassen hoog en duidelijk was, hebben we daar eendrachtig stappen in gezet en een nieuw samen ontdekt. En zoals het wel vaker gaat bij plotselinge ingrijpende veranderingen, was onze energie om aan te pakken in het begin hoog. Lees verder ›

Deel dit bericht

Wie verlangt er (niet) terug naar de tijden vóór corona?

Jan Hendriks, 8 juni 2020

Wie verlangt er nog méér niet terug naar de tijden vóór corona? De gedachte bekroop mij kort geleden na een serie van drie (zoom)gesprekken met een groep van acht schoolleiders over hun professionele rol in deze tijd. De gesprekken gingen over veerkracht en het meenemen van wat waardevol was in deze tijd. Ineens was echter Rutte op tv. Daarna leek alles toch weer ingewikkelder te worden.

Deel­nemers aan de gesprekken waren afkomstig uit het studenten- en alumni-netwerk van NSO-CNA. Ze werkten in VO (de meesten), het basisonderwijs en het MBO. Onderstaand een bespiegeling over wat in de gesprekken langs kwam. Lees verder ›

Deel dit bericht

Een school leiden is een vak dat je kunt leren

Bart Schipmölder, 23 maart 2018

Met trots presenteren wij deze nieuwe film over onze opleidingen voor schoolleiders 😊

Onze studenten en docenten vertellen over hun ervaringen met de opleiding, de werkwijze en de opbrengsten. Hoor uit eerste hand wat deze opleidingen voor jou, je team en school kunnen betekenen.

Aan het woord komen Laura Penseel, Niels Willemsen, willem de boer, Esther Dijkstra, Sher Marlin, Rob H, Ingrid Dispa, Alex de Custer, Stella Koerts en Bart Schipmölder. Dank voor jullie bijdrage en mooie woorden!

 

Deel dit bericht

Rouwen gaat voor! Hoe geef je daar leiding aan?

Bart Schipmölder, 19 maart 2020

 

Ken je dat gevoel? De ontwikkelingen rond de Coronacrisis hebben iets onwerkelijks. Er gebeurt van alles om ons heen, je leefwereld is veranderd, het voelt wat surrealistisch aan. Alsof het niet over jou gaat. In dit soort momenten waarin verandering van ons leven op ons afkomt, helpt het mij altijd om terug te gaan naar de rouwcurve. Een model dat onder andere door Elisabeth Kübler-Ross is ontwikkeld op basis van haar ervaring met het rouwen na het overlijden van dierbaren. Lees verder ›

Deel dit bericht

Handreiking voor goed teamwerk in het onderwijs

Karin Derksen, 5 juni 2020

Het einde van het schooljaar nadert en dat betekent dat ik als docent van NSO-CNA, net als zoveel docenten, druk ben met het beoordelen van meesterproeven en voorstudies van schoolleiders. Veel van die meesterproeven en voorstudies gaan over teamwerk. Daarin valt mij opnieuw op hoe moeilijk het toch is om goed teamwerk te realiseren in de schoolcontext.

Hoe goed lukt dat op jouw school en hoe goed is het teamwerk op school? Is het samen sterk? Of hebben docenten het gevoel dat het werken in een team er ook nog eens extra bijkomt en alleen maar meer werk oplevert? In het laatste geval ben je niet alleen. Lees verder ›

Deel dit bericht
Spring naar toolbar